Premi
‘Retorn a Raqqa’, el commovedor relat del segrest del periodista Marc Marginedas, guanya el DOCS València
MULTIMÈDIA | 178 dies captiu d’Estat Islàmic a Síria
Marc Marginedas: un periodista davant el relat de la seva vida
El commovedor viatge de Marginedas al cor del terror arriba als cines

‘Retorn a Raqqa’, el commovedor documental que explica el segrest, captiveri i posterior alliberament que el corresponsal de guerra d’EL PERIÓDICO Marc Marginedas va viure per part d’ Estat Islàmic a Síria entre el 2013 i el 2014 ha guanyat el premi al millor documental de la secció Panorama en el certamen DOCS València.
El film, dirigit per Albert Solé i Raúl Cuevas, explica el retorn, una dècada després dels fets, del prestigiós periodista al lloc on va ser segrestat. Un captiveri que es va allargar durant sis mesos i que els realitzadors condensen en 78 intensos i emocionants minuts en un relat carregat de records propis, del testimoni d’alguns dels seus companys tancats que van experimentar el mateix fatal tràngol, i de les aportacions de familiars, amics i col·legues de redacció que van haver de gestionar una situació que, encara que són conscients del risc que en aquesta professió aquestes situacions es poden produir, mai són fàcils d’assumir personalment i emocionalment.
A ‘Retorn a Raqqa’, Marginedas rememora l’infern personal que va viure ell i tots els companys que es van veure privats de llibertat, amuntegats en condicions pèssimes i patint les tortures i el sadisme dels segrestadors abans de ser la majoria alliberats, tot i que no tots van tenir la mateixa sort. Aquest càstig cruel va acabar fatalment amb l’assassinat de diversos dels segrestats, com va ser el cas dels periodistes James Foley, Alan Henning, Peter Kassig, David Haines, Kayla Mueller, Serguei Gorbunov i Steven Sotloff.
Notícies relacionadesMuy contento. Gracias a @DocsValencia por el premio a ‘Regreso a Raqqa’ en la categoría ‘Panorama’ (nacional) Y gracias de nuevo a @albertsole12 y Raul Cuevas, los directores. pic.twitter.com/QhU8Te7FSl
— Marc Marginedas (@marcmarginedas) 13 de mayo de 2023
La capacitat de mostrar l’horror que van viure tots els segrestats, la camaraderia entre els companys, i la pulcritud en l’anàlisi reflexiva sobre la situació d’un país sumit socialment en la xacra del terrorisme, afegit a la valenta decisió d’unir imatge real actual, arxius de l’època del segrest i vinyeta gràfica, no l’ha passat per alt el jurat compost pels directors i guionistes Ana Ramón Rubio i Pau Martínez, i el cap de la secció Internacional d’À Punt Vicent Montagud, que han valorat aquesta aposta arriscada i honesta atorgant-li el premi més distingit de la secció Panorama, centrada en els llargmetratges de producció espanyola.
«Agraeixo en primer lloc als directors, Albert Sole i Raúl Cuevas, l’interès en la història d’Estat Islàmic i el segrest de cooperants i periodistes a Síria. Dedico el premi a EL PERIÓDICO, que recolza i continua recolzant el periodisme de qualitat i la cobertura de conflictes, a la meva família i als meus amics, un suport emocional imprescindible perquè continuï fent aquesta feina», ha explicat Marginedas tot just saber-se la consecució d’aquest premi que reconeix la qualitat d’un documental que ja ha passat per altres festivals de prestigi com la Seminci i que està disponible a la plataforma de ‘streaming’ Movistar+.
- Aquest dilluns 24 de març Un autocar salva una menor sota un pont de l’AP-7 després d’un intent de suïcidi
- Seguretat comunitària La UE demana que els europeus s'aprovisionin amb subministraments d'emergència davant una possible guerra o crisi climàtica
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA
- En el ple El TC anul·la el vot delegat de Puigdemont, però salva la constitució del Parlament
- Tribunals La fiscalia dona llum verda a la suspensió de l’ingrés a la presó de Laura Borràs fins que es tramiti l’indult
- Règim sancionador El Govern activa 148 inspeccions per incompliment del límit del preu dels lloguers
- Pintades al cotxe de l’avi que va admetre haver abusat de la neta durant anys a Pals: "Violador"
- Criança El pediatre Carlos González explica la importància de la dependència emocional amb els fills: "Tots tenim una dependència dels nostres pares..."