Canvi tecnològic
«Això canvia les regles del joc»: la intel·ligència artificial impulsa una nova era de propaganda política
La UE endurirà les normes per utilitzar ChatGPT
Així funciona l’opaca indústria de la desinformació
La Xina envaint Taiwan, milers d’immigrants creuant la frontera dels Estats Units, ciutats sota toc de queda i gent gran fent cua per retirar els seus estalvis davant una hecatombe financera. Semblen creïbles, però les imatges distòpiques amb què el Partit Republicà adverteix sobre una possible reelecció presidencial de Joe Biden no existeixen. Formen part del primer anunci que han generat de manera completa amb intel·ligència artificial (IA) per donar forma al malson dels seus votants, però no serà l’últim.
Partits polítics d’arreu del món estan posant la seva atenció en el desenvolupament d’una tecnologia que veuen com una oportunitat per dotar la seva comunicació d’un impacte visual mai vist fins ara. Eines com Midjourney i Dall-E 2 estan facilitant la creació d’imatges realistes cada vegada més difícils de distingir de fotografies reals. La falsa detenció de Donald Trump i el papa Francesc vestint de Balenciaga en són una prova. Aquesta possibilitat obre la porta a una nova era de la propaganda política. «La IA accelera la creació d’imaginaris per a la transmissió ideològica. Això canvia les regles del joc», explica Iago Moreno, sociòleg per la Universitat de Cambridge i expert en llenguatge digital.
L’ús d’imatges o vídeos generats per IA –també coneguts com a ‘deepfakes’– comença a ser recurrent. Aquesta mateixa setmana, En Comú Podem ha tret un anunci televisiu per a la campanya de les eleccions municipals amb estampes idíl·liques, però també amb d’altres d’apocalíptiques de llargues cues de persones per rebre atenció o de carrers contaminats. A les xarxes socials, les fotos de perfil de personatges polítics espanyols com Pablo Iglesias, Macarena Olona o Iván Espinosa de los Monteros ja apareixen modificades per filtres artístics. La creació d’imatges polítiques no és patrimoni dels partits i activistes dels dos bàndols de l’espectre ideològic també estan recorrent a aquestes eines per donar forma a les seves consignes.
Desinformació accelerada
Aquesta pràctica no està exempta de riscos. Els experts adverteixen que la fabricació d’imatges falses però creïbles pot accelerar les campanyes de desinformació, tant si són amplificades com no de manera voluntària. Després de la invasió russa d’Ucraïna, es van detectar recreacions digitals que suplantaven la identitat dels presidents Volodímir Zelenski i Vladímir Putin per difondre falsedats. Eren poc convincents, però l’accelerada sofisticació d’aquests continguts difuminarà cada vegada més la línia que separa la realitat de la ficció.
Governs d’arreu del món ja estan experimentant amb una arma que pot portar la propaganda cap a nous terrenys. A la Xina, Kuwait, Veneçuela i Rússia els mitjans de comunicació estatals han creat falsos presentadors de notícies que, tot i ser rudimentaris, poden servir com a mers portaveus per avançar les narratives de cada règim. El president veneçolà, Nicolás Maduro, també està utilitzant imatges d’ell generades amb IA per rejovenir la seva imatge entre el públic de TikTok.
L’any que ve més de 1.000 milions de persones votaran en les eleccions dels Estats Units, l’Índia, la Unió Europea, el Regne Unit, Mèxic, Rússia i Indonèsia. Mentre la cita amb les urnes s’acosta, els reguladors continuen estant poc preparats per afrontar aquesta amenaça. Només Pequín i Brussel·les estan prenent mesures perquè els continguts manipulats tinguin una marca d’identificació.
ChatGPT entra en campanya
La irrupció de ChatGPT també apunta a un canvi en la comunicació política. Creat per OpenAI, aquest xatbot és capaç de respondre de manera convincent a tota mena de peticions gairebé en temps real. Malgrat que la companyia ha demanat als usuaris no utilitzar la seva eina per generar «materials de campanya política», ja s’està normalitzant entre assessors i consultors polítics. «És molt útil per buscar rèpliques als atacs dels rivals, crear missatges de campanya i adaptar els continguts al format de cada xarxa social», explica Xavier Tomàs, expert que treballa per a candidats municipals, autonòmics i forals a tot Espanya.
Notícies relacionadesA més d’optimitzar processos tècnics, com enviar notes de premsa o invitacions a actes, Moreno veu l’oportunitat d’utilitzar la IA per crear assistents personalitzats o videojocs que donin una nova dimensió a les campanyes.
Tot i que cada vegada és més fiable, ChatGPT continua incorrent en errors i presentant-los com si fossin informació certa. Això fa que entre els partits hi hagi «un punt de por» a recolzar-se en aquest tipus d’aplicacions. Tot i això, el seu ús avança a marxes forçades i, segons Tomàs, es normalitzarà encara més quan les formacions vegin la reducció de costos que això suposa per a la campanya. «De cara a les eleccions generals espanyoles veig un marge de creixement molt gran en l’ús de la IA», apunta. Això és només el principi.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.