Comerç internacional

Rússia compensarà l’embargament de petroli obrint la ruta àrtica

  • Les exportacions russes de petroli arriben al nivell més alt des de la invasió d’Ucraïna

  • L’estratègia russa en petroli que no li ha sortit bé

Rússia compensarà l’embargament de petroli obrint la ruta àrtica

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

L’agència nuclear russa, Rosatom, que té una flota de trencaglaços atòmics, va revelar aquest dimecres que negocia amb empreses petroleres per redirigir el transport del cru rus des dels ports del mar Bàltic a la Ruta Marítima del Nord (RMN), que passa per l’Àrtic rus, per portar-lo millor cap a Àsia. «L’embargament imposat pels països europeus al subministrament de petroli i productes petrolífers russos no només s’ha convertit en un desafiament, sinó que ha obert una nova finestra d’oportunitats per transportar més mercaderies per l’RMN», va dir el cap de Rosatom, Aleksei Likhatxev, aquest dimecres al president rus, Vladímir Putin.

Likhatxev assegura que actualment Rosatom, juntament amb empreses russes, treballa per «reorientar el petroli rus des dels ports del Bàltic a la Ruta Marítima del Nord, la ruta més segura i atractiva». Gràcies a ella, va indicar, es va fer possible «transferir moltes activitats marítimes de transport d’oest a est» enmig de les sancions occidentals als barcos russos i companyies d’assegurances, a més del cru i els derivats russos.

La Ruta Àrtica va ser llançada el 2011 pel president rus, Vladímir Putin, però és un projecte de futur, ja que el Kremlin no espera que funcioni com un corredor internacional de ple dret fins al 2035. Un barco ha de recórrer 10.600 quilòmetres per arribar pel nord des de la ciutat russa de Murmansk al port xinès de Xangai, mentre que si opta per creuar el canal de Suez necessitarà recórrer 17.700 quilòmetres. A més, la travessia per Suez suposa 35 dies de mitjana, mentre l’artèria promoguda per Rússia comporta un estalvi de 10-12 dies amb barco, que a més estalviaria fins a 500 milions d’euros a l’any gràcies «al menor nivell d’emissions de diòxid de carboni», segons Moscou.

El preu del petroli Brent ha patit últimament la principal depreciació aquest any (el 17% des de l’abril). Els experts preveuen que la cotització es recuperi fins a situar-se al voltant dels 80 euros el barril, tot i que la volatilitat és extrema. Les exportacions russes de petroli s’han situat per sobre dels 4.000 barrils diaris, un nivell molt alt que influeix també en els mercats. Les sancions a Rússia eleven la volatilitat dels preus i els experts consideren que la capacitat de reacció de l’OPEP+ és actualment menor que en el passat. Si la demanda xinesa augmenta els preus podrien arribar a pujar una mica.

Likhatxev ha anunciat avui en aquest context que Rosatom i el principal productor independent de gas natural de Rússia, Novatek, planegen llançar a principis del 2024 la navegació durant tot l’any. La companyia espera que al voltant del 80% del gas natural liquat (GNL) produït en el llançament previst del projecte Arctic LNG 2, amb una capacitat de 20 milions de tones l’any, s’enviï als mercats asiàtics.

Notícies relacionades

El vice primer ministre, Aleksandr Nóvak, va afirmar el mes passat que el país redirigirà aquest any 140 milions de tones de cru i derivats de petroli cap a Àsia i subministrarà únicament entre 80 i 90 milions de tones a Europa a causa de les sancions. El 2022 Rússia va enviar 220 milions de tones de cru i derivats de petroli a Europa. El cap de Rosatom va explicar que l’any passat el trànsit de càrrega al llarg d’aquesta ruta va sumar 34 milions de tones, 2 milions més del previst i que aquest any l’objectiu aquest és arribar als 36 milions de tones. «Estem treballant amb el Ministeri de Desenvolupament per a l’Orient Llunyà i empreses per aconseguir aquesta ambiciosa xifra», va assenyalar Likhatxev.

No només empreses russes mostren interès en la Ruta Marítima del Nord, sinó també companyies dels altres països BRICS (el Brasil, Rússia, l’Índia, la Xina i Sud-àfrica) i del Pròxim Orient, segons el cap de Rosatom. «En aquest sentit, s’està treballant en la participació de socis de països amics no només en el trànsit al llarg de l’RMN, sinó també en el desenvolupament de la infraestructura», va indicar. Rússia presenta la Ruta Marítima del Nord com una alternativa viable al canal de Suez, una opció cada cop més assequible a causa del replegament i aprimament de gels a les zones russes de l’Àrtic.