Codi voluntari
Brussel·les demana a les plataformes digitals que etiquetin el contingut generat amb intel·ligència artificial
La vicepresidenta Vera Jourová adverteix Twitter que la seva sortida del codi de conducta contra la desinformació, de caràcter voluntari, és un «error» i que vigilaran que compleix la normativa europea
La Comissió Europea vol que les plataformes digitals etiquetin el contingut generat amb intel·ligència artificial i que ho facin de manera «immediata» per reforçar la lluita contra la desinformació abans que entri en vigor a finals d’agost la llei de serveis digitals (DSA per les seves sigles en anglès). Així ho ha reclamat la vicepresidenta de la Comissió Europea, Vera Jourová, després de la reunió d’aquest dilluns amb els 44 signants del Codi de Conducta contra la Desinformació, entre els quals figuren Meta, Google/YouTube, Microsoft i Tik Tok, entre d’altres.
«La intel·ligència artificial generativa pot ser una força per al bé, però també cal esmentar el seu costat fosc», ha recordat la comissària durant una breu intervenció davant la premsa sobre els «nous riscos» que planteja aquesta tecnologia i les seves potencials «conseqüències negatives per a la societat».
La preocupació a Brussel·les s’ha disparat en els últims mesos. Eines com el ChatGPT i Bard de Google són capaces de crear continguts complexos en qüestió de segons, els generadors d’imatges poden crear fotos i vídeos d’esdeveniments que mai s’han produït i programes de generació de veu poden imitar veus a partir d’una petita mostra.
Noves salvaguardes
Tot això planteja nous reptes, particularment en la lluita contra la desinformació, que requereixen, segons Brussel·les, d’una resposta en dos nivells. En primer lloc, amb la posada en marxa «immediata» de noves salvaguardes per evitar que aquests serveis puguin ser utilitzats «per actors maliciosos per generar desinformació» entre els ciutadans.
I, en segon, fent que les plataformes amb potencial per difondre desinformació generada per IA etiquetin el contingut amb claredat perquè els usuaris siguin conscients que el contingut ha sigut produït per intel·ligència artificial. «Volem que les plataformes etiquetin
la producció d’IA, de manera que l’usuari corrent, que està distret amb moltes coses diferents, ho vegi clarament», ha afegit Jourová.
Crítiques a Twitter
La lluita contra la desinformació es convertirà en una obligació legal a partir del 25 d’agost per a 17 grans plataformes i dos motors de cerca amb la llei de serveis digitals, alhora que alguns dels compromisos inclosos en el codi de bones pràctiques, que té actualment caràcter voluntari i del qual la companyia Twitter va decidir sortir fa uns dies, seran de compliment obligatori.
«Creiem que és un error de Twitter. Twitter ha elegit el camí difícil, ha triat la confrontació. A la comissió ens n’hem adonat. Ja sabem que és voluntari, però que no s’equivoquin: a l’abandonar el Codi, Twitter ha atret molta atenció i les seves accions i el compliment de la legislació de la UE serà examinat amb rigor i urgència», ha recordat Jourová sobre l’última decisió d’Elon Musk, que no ha donat gaires explicacions sobre els motius per haver fet aquest pas.
Segons Jourová, el codi de conducta no és només el correcte, sinó que també prepara els signants per a l’aplicació de la llei de serveis digitals i de la llei de mercats digitals, i la multinacional de l’ocell blau sap «molt bé» què ha de fer.
Mitigar riscos
Notícies relacionadesLa comissària no ha volgut anticipar què passarà al setembre, un cop s’estableixin les obligacions de la llei de serveis digitals, però sí que ha apuntat que des d’aquest agost any examinaran amb lupa les mesures adoptades per l’empresa per «mitigar els riscos» i adoptar mesures contra el contingut il·legal.
«Seria atractiu dir que al setembre d’aquest any tindran una sanció del 6% de la facturació anual. Oblidin-ho. No he dit això perquè, per descomptat, no puc predir la reacció. Haurem de ser molt objectius en l’avaluació de les mesures que adoptarà cada plataforma. I Twitter sap bé el que ha de fer, perquè la llei de serveis digitals és molt clara en la numeració de les obligacions», ha afirmat la comissària, que ha recordat que l’empresa ha col·laborat durant anys amb l’Executiu comunitari. «Tenien gent molt competent i determinada que entenia que les plataformes han d’assumir molta més responsabilitat», ha recordat.
- Una dupla especial "L’ego s’ha de deixar de costat"
- Aniversari. Nutrició esportiva Nutrisport celebra els 40 anys d’història amb una nova imatge
- Una baixa de pes Flick repensa l’atac sense Lamine Yamal
- FUTBOL Guardiola renova fins al 2027 i complirà 10 anys en el City
- Champions League Kika enlluerna en un Barça màgic