The conversation

¿Què va poder fallar en el ‘Titan’, el submergible desaparegut a l’Atlàntic?

2
Es llegeix en minuts
¿Què va poder fallar en el ‘Titan’, el submergible desaparegut a l’Atlàntic?

OCEANGATE

Continua sense èxit l’àmplia operació de recerca i rescat del ‘Titan’, un submergible comercial que va desaparèixer durant una immersió en les restes del naufragi del ‘Titanic’.

Segons els guardacostes nord-americans, es va perdre el contacte amb el submergible al cap d’una hora i 45 minuts d’immersió, amb cinc persones a bord. L’embarcació va ser reportada com a perduda a les 21.13 hora local del diumenge 18 de juny.

L’expedició estava a càrrec de l’empresa nord-americana OceanGate i formava part d’un viatge de vuit dies en el qual els participants pagaven 250 000 dòlars per cap per visitar les restes. Des de dilluns a la tarda, el contraalmirall John Mauger, de la Guàrdia Costanera nord-americana, va declarar que l’embarcació disposava probablement d’entre 70 i 96 hores d’oxigen per als passatgers. El temps s’esgota.

Les restes del ‘Titanic’ es troben a uns 3.800 metres de profunditat a l’Atlàntic, a 700 km al sud de Saint John’s (Terranova). Trobar un vehicle submarí de la mida d’un petit autobús en aquesta vasta i remota extensió d’oceà no és una tasca fàcil. Això és al que s’enfronten els equips de recerca i rescat.

El ‘Titan’ es probable que inclogui galgues extensomètriques, que són uns sensors que poden mesurar la força aplicada i les petites deformacions del material resultants dels canvis de pressió, tensió i pes.

El casc de fibra de carboni del ‘Titan’ connecta dues cúpules de titani compost, un material capaç de suportar les pressions de les profunditats marines. A 3.800 metres sota el nivell del mar (la profunditat del ‘Titanic’) es poden esperar pressions unes 380 vegades superiors a la pressió atmosfèrica a què estem acostumats a la superfície de la Terra.

Comunicació i rescat

El ‘Titan’ disposa d’un enllaç acústic amb el seu barco de superfície, establert a través d’un transpondedor (un dispositiu per rebre un senyal sonar) al seu extrem, i un transceptor (un dispositiu que pot tant transmetre com rebre comunicacions) al barco de superfície.

Aquest enllaç permet el posicionament acústic submarí, així com l’enviament de missatges curts de text d’anada i tornada al barco de superfície. Però la quantitat de dades que es poden compartir és limitada i sol incloure informació bàsica de telemetria i estat.

El ‘Tian’ és una embarcació que funciona amb bateries. Atès que ha perdut tot contacte amb el seu barco de superfície, és possible que hagi patit una fallada elèctrica. L’ideal seria disposar d’una font d’energia de reserva d’emergència (com una bateria independent) per mantenir els equips d’emergència i de suport vital, però no està clar si el ‘Titan’ la tenia.

Segons els informes, per localitzar-lo s’estan utilitzant almenys dos avions, un submarí i boies sonar. Aquestes boies estan a l’escolta de sorolls submarins, incloses les balises de socors que es puguin haver disparat.

Notícies relacionades

Un dels principals reptes de les tasques de rescat serà fer front a les condicions meteorològiques, que reduiran encara més el ja per si mateix estret marge de recerca.

Aquest article va ser publicat originalment a ‘The Conversation’. Llegiu l’original.