Desenllaç tràgic
Els cinc tripulants del Titan van morir en una «catastròfica implosió» del submergible
El desenllaç més tràgic del Titan s’ha confirmat. La Guàrdia Costanera dels Estats Units ha confirmat aquest dijous que el submergible que es dirigia a les restes del Titanic i va desaparèixer diumenge 1 hora i 45 minuts després de començar la seva immersió va patir una «implosió catastròfica» que va provocar la mort dels seus cinc ocupants: Stockton Rush, Shahzada Dawood i el seu fill de 19 anys Suleman Dawood, Hamish Harding i Paul-Henri Nargeolet.
Aquesta determinació s’ha fet, segons ha explicat en roda de premsa a Boston el contraalmirall John Mauger, després que un robot operat de forma remota trobés aquest matí a uns 500 metres de la proa del Titanic un «camp de restes». Concretament, s’han localitzat cinc peces importants del submergible, restes que eren «consistents amb la pèrdua catastròfica» de l’embarcació.
«Un cop feta aquesta determinació, immediatament ho hem notificat a les famílies», ha explicat Mauger, que ha ofert repetidament el seu «més profund condol» als éssers estimats dels morts.
Causes i moment encara desconeguts
Mauger ha informat que és massa aviat per determinar quan es va produir la implosió fatal del Titan, o les causes o com va passar la catàstrofe i s’ha mostrat convençut que hi haurà «una revisió en el futur». Ha explicat que de moment els esforços es concentren a documentar l’escena del succés, que ha captat l’atenció mundial i que ha motivat una complexa operació de recerca i rescat que ha comptat amb cooperació internacional i participació tant de forces militars i públiques com del sector privat.
Tot i que inicialment la Guàrdia Costanera havia evitat vincular directament la troballa de les restes al Titan, de mica en mica abans de la confirmació oficial havien anat arribant notícies d’altres fonts que ja asseguraven que les restes trobades pertanyien al submergible. Concretament, David Mearns, un expert en rescats, havia assegurat que es tractava d’«una coberta posterior» de l’embarcació i de les barres inferiors que utilitzava el Titan per aterrar sobre el llit marí o mantenir-se ferm mentre era traslladat.
BREAKING: Friend of two of the men missing on board the submersible confirms the debris found was "a landing frame and a rear cover from the submersible", after receiving WhatsApp message live on Sky News.
— Sky News (@SkyNews) 22 de junio de 2023
Latest here: https://t.co/L29qKaj8nR
📺 Sky 501 pic.twitter.com/JtqbuhBG6w
També la CNN, citant un memoràndum a què ha tingut accés, havia assegurat que s’ha determinat que les restes formava part del cos extern del submergible. i que van ser trobades al voltant de les vuit del matí hora local.
I poc abans de la roda de premsa de la Guàrdia Costanera confirmant la notícia, OceanGate, l’empresa fundada per Rush, que va dissenyar i va fabricar el Titan i que organitzava el viatge turístic i exploratori, ha emès un comunicat en què donava per morts els cinc ocupants. «Creiem que lamentablement han mort», van dir.
Mearns ha llegit en directe la seva informació mentre estava sent entrevistat a Sky News, i ha assegurat que provenia d’un xat del Club d’Exploradors i havia sortit directament del president d’aquesta organització.
L’expert també ha assegurat que la Guàrdia Costanera no faria servir termes com a «camp de restes si no és que no hi hagués oportunitat de recuperar els homes amb vida». «Un camp de restes implica que hi va haver una fractura del submergible», ha dit, veient indicacions que «es va produir el pitjor escenari possible, que és una fallada catastròfica, una implosió».
Advertències des del 2018
El desenllaç ha donat un tràgic aire de premonició a les advertències sobre els problemes de seguretat que plantejava el Titan, que ja des del 2018 van llançar experts, tant des de dins d’OceanGate com des de fora de la companyia, que van alertar dels seus potencials problemes «de menors a catastròfics».
Això no va frenar Stockton Rush, fundador i conseller d’OceanGate Expeditions; que a més pilotava la missió. Amb ell viatjaven el veterà explorador francès Paul-Henri Nargeolet, conegut com a ‘Mr. Titanic’ i que prèviament havia fet més 35 immersions fins a les icòniques restes i Hamish Harding, un empresari britànic i aventurer que ostentava alguns rècords Guinness, incloent-ne un pel viatge més llarg a la part més profunda de l’oceà en una sola immersió. El passatge el completaven l’empresari britanicopakistanès Shahzada Dawood i el seu fill de 19 anys Suleman.
Notícies relacionades
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- Tres hores que van canviar el Barça
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia