Falta de privacitat
Europa prohibeix a Meta que Facebook i Instagram rastregin els usuaris per enviar-los publicitat
Cop dur a Meta. El Comitè Europeu de Protecció de Dades (CEPD) ha prohibit aquest dimecres que Facebook i Instagram utilitzin «publicitat basada en el comportament» en els 30 països de la Unió Europea (UE) i l’Espai Econòmic Europeu.
L’organisme regulador ha decidit ampliar així la prohibició imposada per Noruega a mitjans de juliol i fer-la extensible als 27 països del club comunitari, així com també a Islàndia i Liechtenstein. Aquesta restricció afectarà uns 250 milions d’usuaris d’Instagram i Facebook que viuen en aquest territori.
Fa poc més de tres mesos, l’Autoritat Noruega de Protecció de Dades va denunciar que el gegant de les xarxes socials fa servir «dades personals molt privades i sensibles mitjançant operacions de seguiment i elaboració de perfils molt opaques i intrusives». Un mes després, va imposar una multa diària de gairebé 90.000 euros a la companyia nord-americana per no acatar el seu dictamen i continuar violant la privacitat dels usuaris.
Multa milionària
«Meta no ha demostrat el compliment de les ordres imposades a finals de l’any passat. Ja és l’hora que posi en conformitat el seu tractament i posi fi al tractament il·legal», ha remarcat Anu Talus, presidenta del regulador europeu, en un comunicat. La seva decisió beu d’una instrucció de l’agència de protecció de dades d’Irlanda, país on Meta té la seva seu europea.
La multa noruega expira el divendres 3 de novembre. No obstant, Meta s’arrisca a una sanció molt més gran. I és que la prohibició de la publicitat comportamental serà permanent a escala europea en el termini de dues setmanes i, en cas d’incomplir-la, Meta «podria ser castigada amb penes de fins al 4% de la seva facturació global», segons ha explicat Tobias Judin, cap de la secció d’internacional del regulador noruec de dades, a Reuters.
Versions de pagament
Aquest dilluns, Meta va anunciar el llançament d’una subscripció de pagament per poder utilitzar una versió sense anuncis de Facebook i Instagram a la UE. El seu cost serà de 9,99 euros al mes en navegadors d’escriptori i 12,99 per als que accedeixin a les dues plataformes des dels seus dispositiu mòbils, ja siguin del sistema operatiu iOS (Apple) o Android.
Notícies relacionadesMeta havia recorregut a la subscripció de pagament com a via per complir amb les lleis europees sense modificar el seu model de negoci, una estratègia que algunes organitzacions han denunciat que podria ser il·legal. És per això que els seus portaveus han reaccionat amb sorpresa davant la decisió del regulador europeu. «Coneixen aquest pla des de fa setmanes i ja estàvem plenament compromesos amb ells per arribar a un resultat satisfactori per a totes les parts», han assenyalat.
La prohibició suposa l’enèsim revés per a Meta. L’imperi digital de Mark Zuckerberg rastreja el comportament dels usuaris i després utilitza les dades per vendre publicitat a terceres empreses. Aquest és el seu principal negoci. El 2021, la companyia va guanyar 114.934 milions de dòlars gracias a la venda d’anuncis, el que suposa un 97,5% dels seus ingressos totals. La decisió del regulador europeu torpedina directament aquest model.
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034