Nova regulació
La Unió Europea prohibirà la publicitat política estrangera per frenar la ingerència en les seves eleccions
La Unió Europea (UE) busca fórmules per limitar la ingerència estrangera. Els Vint-i-set i el Parlament Europeu van arribar a un acord a última hora de dilluns per crear un nou reglament que regularà la publicitat política i prohibirà a entitats exteriors patrocinar propaganda als països europeus en els tres mesos anteriors a unes eleccions.
La normativa suposarà noves exigències per a gegants tecnològics com Google o Meta, que hauran d’etiquetar la publicitat política a les seves plataformes per determinar qui i quant va pagar per ella, així com a quins comicis està dirigida. Si no es compleix aquesta exigència de transparència podran ser multades amb fins a un 6% de la seva facturació anual.
«Les noves normes dificultaran que agents estrangers difonguin desinformació i interfereixin en els nostres processos lliures i democràtics», ha explicat l’eurodiputat Sandro Gozi, que ha liderat la posició de l’Eurocambra.
We welcome the political agreement between @EUCouncil and @Europarl_EN on political advertising regulation.
— European Commission (@EU_Commission) 7 de noviembre de 2023
Under these new rules, political adverts will need to be clearly labelled as such and must indicate who paid for them, how much, to which elections, referendum or… pic.twitter.com/WPFfaqJM1B
Noves normes
El reglament aprovat ahir també prohibeix per complet l’ús de dades de menors, així com de dades especialment sensibles com poden ser les que revelen les opinions polítiques, la religió, l’orientació sexual o l’origen ètnic.
A més, limita la segmentació publicitària a tan sols aquelles dades que els usuaris han cedit de manera explícita per a publicitat política. Així, es reforça el dret a la privacitat dels ciutadans de la UE, un moviment que no obstant suposa un torpede al model de grans plataformes com Facebook o Instagram.
Notícies relacionadesEl pacte entre el Consell Europeu i l’Europarlament també inclou la creació d’un reposador públic d’anuncis en línia que els emmagatzemarà durant un màxim de set anys. Això permetrà a investigadors acadèmics accedir a aquesta informació per estudiar els mecanismes de la propaganda política a internet.
Aquesta sèrie de normes començaran a aplicar-se 18 mesos després de l’entrada en vigor del reglament, el 2025. A la pràctica, això significa que no serviran per frenar possibles ingerències externes de cara a les eleccions al Parlament Europeu, que se celebraran del 6 al 9 de juny de l’any vinent.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia