Col·lapse a Maryland

Els EUA investiguen la causa de la caiguda del pont de Baltimore pel xoc d’un vaixell

Les autoritats qualifiquen d’«accident» la col·lisió d’un barco que va perdre el control i va fer caure l’estructura 

Els equips de rescat busquen sis operaris de carretera que van caure a l’aigua

La ràpida reacció de les autoritats després de l’avís de la nau va evitar una tragèdia pitjor

Un barco derrumba el mayor puente de Baltimore

Un barco derrumba el mayor puente de Baltimore

3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

La catàstrofe va colpejar ahir Baltimore, a Maryland (Estats Units), quan al voltant de la 1.30 de la matinada el Dali, un enorme vaixell de càrrega de gairebé 300 metres d’eslora amb bandera de Singapur que havia sortit mitja hora abans des del port de la ciutat, va xocar per motius que encara es desconeixen però que de moment es consideren accidentals i no intencionats contra un pilar del Francis Scott Key, el principal pont sobre el riu Patapsco, i va provocar l’ensorrament de gran part de l’enorme estructura d’acer, de 2,63 quilòmetres de llarg.

Sis operaris que realitzaven treballs de reparació omplint sots a la carretera interestatal que recorre el pont, tots immigrants segons les primeres informacions, van caure a l’aigua en l’enfonsament i a l’hora d’escriure aquestes línies seguien desapareguts. Dos més van ser rescatats i només un va haver de ser hospitalitzat.

Segons va dir a The Washington Post Greg Akerman, líder sindical local, l’equip de construcció que estava sobre el pont treballava per a la contractista Brawner Builders Inc i els operaris, entre els quals segons alguns mitjans hi havia persones de Mèxic, Guatemala, Hondures i El Salvador, no estaven afiliats a cap sindicat.

El congressista Kweisi Mfume, que representa un districte de Maryland, va definir l’esdevingut com "un horror impensable", però la tragèdia humana podia haver sigut més gran. El pont el travessen diàriament uns 34.000 vehicles comercials i privats però a la nit el trànsit és molt menor. I sobretot es va destacar la ràpida reacció de les autoritats, que després de rebre una trucada de mayday del vaixell, que va notificar que havia perdut el control i la propulsió, van tancar l’accés al pont de trànsit rodat i van ajudar a evacuar cotxes que ja estaven sobre l’estructura. El governador de Maryland, Wes Moore, va dir que van ser "herois i van salvar vides".

La investigació preliminar parla d’un accident i tant el governador Moore com l’oficina local de l’FBI asseguren que "no hi ha cap prova que apunti a un acte de terrorisme". També ho va descartar el president Joe Biden, que va comparèixer a la Casa Blanca. "Tot fins ara indica que això ha sigut un terrible accident. En aquest moment no tenim cap altra raó o indici per creure que es va tractar d’un acte intencionat", va afirmar el mandatari, que va mostrar la seva voluntat que el Govern federal es faci càrrec de tot el cost de reconstrucció del pont, que forma part de la interestatal 695 i és una via fonamental per al trànsit no només local sinó de tot el corredor del nord-est.

Es desconeix què va passar exactament al Dali, que havia salpat rumb a Colombo, Sri Lanka, en un travessia que duraria aproximadament un mes. Poc després d’abandonar el port va llançar la crida de socors avisant que havia perdut la seva propulsió i amb això la capacitat de controlar la direcció. Imatges de vídeo mostren que en diverses ocasions es van apagar els llums i es va desviar de la ruta que havia de seguir per creuar sota la part central del pont. Després, com es pot veure en imatges de vídeo, el vaixell va xocar contra un dels pilars del pont que, en qüestió de segons, es va esfondrar per complet.

Notícies relacionades

Deficiències al motor

Batejat en honor del compositor de l’himne nord-americà Star Spangled Banner, el pont Francis Scott Key es va inaugurar el 1977, després de cinc anys de construcció i una inversió de 110 milions de dòlars. El Dali ja havia protagonitzat el 2016 un accident al port d’Anvers (Bèlgica), on va xocar amb un moll. En una inspecció que es va realitzar l’any passat al vaixell al port de San Antonio, a Xile, es va informar que tenia una deficiència relacionada amb la "propulsió i maquinària auxiliar", concretament vinculada a calibradors i termòmetres segons va informar The New York Times. Tant els dos pilots de port que anaven a la nau com la tripulació de 22 membres van resultar il·lesos.