Xoc diplomàtic
Mèxic exigeix l’expulsió de l’Equador de l’ONU per assaltar la seva ambaixada
Obrador porta l’atac a Quito al Tribunal Internacional de Justícia per «posar a prova el sistema multilateral»

Protesta ante la embajada de Ecuador en México, tras el asalto a la legación mexicana en Quito, este sábado. /
Mèxic va reclamar ahir al Tribunal Internacional de Justícia (CIJ) que l’Equador sigui expulsat de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) mentre no es disculpi públicament de la decisió d’assaltar la seva ambaixada a Quito i agredir el seu personal diplomàtic en el marc d’una operació de captura de l’exvicepresident Jorge Glas. «Els reclams són molt contundents: primer, jutjar i declarar que l’Equador és responsable del dany que les violacions de les seves obligacions internacionals han causat i continuen causant a Mèxic», va assenyalar la ministra d’Exteriors, Alicia Bárcena.
Amb aquestes mesures, el president mexicà, Andrés Manuel López Obrador, pretén «posar a prova el sistema multilateral». Així, el Govern vol que els fets de divendres passat no quedin en l’oblit i estableixin un precedent perquè no es torni a violar la Convenció de Viena. «És tan important evitar la repetició d’aquests casos que el Tribunal Internacional de Justícia podrà presentar l’expulsió de l’Estat que violi el dret internacional de manera ràpida i expedita davant el Consell de Seguretat de l’ONU, i evitar el veto dels seus membres».
La ministra va recordar que el Tribunal Internacional té competència per dirimir disputes entre estats i pot anar més enllà de les condemnes que ja han formulat l’Organització d’Estats Americans (OEA) i la Comunitat d’Estats Llatinoamericans i del Carib (CELAC).
- Educació L’abandonament de docents a primària es duplica a escala mundial
- Inauguració Neix Casa Abacus amb la voluntat de ser útil «a la cultura, a la societat, a Barcelona, el país i la llengua»
- Club d’estil Cristina Tamborero, dissenyadora: "Es porten molt els vestits de núvia dos en un"
- Final d’un pontificat Les batalles de Francesc
- Obituari Mor Lluís Prenafeta, la mà dreta de Jordi Pujol a la Generalitat
- Els Reis i Sofia signen en el llibre de condolences
- Final d’un pontificat Llums i ombres amb les dones
- Cambra catalana El Parlament blinda la participació telemàtica de Puigdemont i Puig
- Tribunals La jutge de la dana rebutja investigar la delegada del Govern
- Obituari Mor Lluís Prenafeta, la mà dreta de Pujol a la Generalitat