La UE busca un nou pacte de competitivitat que en freni el declivi
Els Vint-i-set coincideixen en la necessitat de fer ajustos per millorar el mercat únic i fer front a la Xina i els EUA

Charles Michel, president de la CE, ahir al Consell Europeu. | LUDOVIC MARION / AFP
Els líders de la UE són conscients que el mercat únic s’ha convertit els últims 30 anys en un poderós motor de creixement i convergència, però també que les tensions geopolítiques, els subsidis de la Xina a les seves empreses i mesures com la llei de reducció de la inflació (IRA) dels EUA per finançar la indústria de les tecnologies netes han debilitat el continent i que cal fer "ajustos urgents" per mantenir una Europa competitiva. "Fa temps que cal un nou pacte de competitivitat i una nova perspectiva. Hem de tancar de manera col·lectiva la bretxa de creixement i innovació davant els nostres homòlegs globals i salvaguardar la nostra base econòmica, industrial i tecnològica", reivindica el president del Consell Europeu (CE), Charles Michel.
De cara a orientar aquest debat durant el CE extraordinari que se celebra a Brussel·les, el liberal belga va encarregar l’any passat a l’excap del Govern italià, Enrico Letta, un informe sobre com poder millorar el funcionament del mercat únic europeu. "És l’hora de dissenyar una nova brúixola que orienti el mercat únic en aquest complex escenari internacional. (...) Ateses les crisis i conflictes en curs, l’acció ha esdevingut urgent, particularment a mesura que la finestra d’oportunitat per intervenir i rellançar l’economia europea corre el risc de desaparèixer en un futur proper", apunta l’italià, que va comparèixer ahir amb Michel, en vigílies del debat que mantindran avui els Vint-i-set, per presentar receptes "viables" i "ambicioses".
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- L’euroordre contra Puigdemont
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Aquesta és la ciutat on millor es menja d'Espanya, segons Dabiz Muñoz
- Vins Mas Pòlit celebra els seus 450 anys d'història lligats al vi i a l'Empordà
- Televisió ‘Les tortugues ninja’ tornaran l'11 d'abril a 3Cat 30 anys després
- DAVANT DEL COMITÈ DE COMPETICIÓ L’Osasuna presenta recurs per «alineació indeguda» d’Iñigo Martínez amb el Barça
- Mobilitat ferroviària Una avaria deixa sense servei 140 quilòmetres i 26 estacions de la línia R3 de Rodalies durant tres hores