Activistes adverteixen de l’ús polític de Google per "manipular" el vot
La falta de control sobre la publicitat política de la plataforma podria provocar "riscos", segons denuncien entitats civils de vuit països
Demà arrenca la campanya electoral del 9N. En els pròxims dies, partits de tot Europa inundaran internet d’anuncis polítics per mirar de seduir els 450 milions de persones cridades a les urnes per configurar el pròxim Parlament Europeu. No obstant, aquesta pràctica comporta riscos per a la integritat electoral. Una coalició d’organitzacions civils de fins a vuit països del continent –entre les quals, la xarxa catalana d’activistes Xnet– va alertar ahir la Comissió Europea que la presumpta falta de transparència de Google en relació amb la publicitat política podria obrir la porta a la "manipulació" dels votants de la UE.
En una carta pública, l’aliança de grups en defensa dels drets digitals lamenta que el gegant tecnològic, un dels principals espais on es contracta la publicitat digital, "no recull adequadament tots els anuncis polítics rellevants, fet que dificulta una supervisió eficaç per part d’organismes de control i investigadors i permet una possible manipulació encoberta".
La seva anàlisi, centrada en els anuncis polítics en sis estats membres de la UE, conclou que hi ha "importants problemes en relació amb la funcionalitat del reposador d’anuncis de Google". Així, el Centre de Transparència dels Anuncis inclou únicament "anuncis electorals" en lloc de "publicitat política" i, a més, no inclou els anuncis a escala regional o local.
Aquestes "deficiències" porten riscosque no són petits. "La classificació més restrictiva de Google pot permetre inadvertidament intents encoberts i potencialment il·legítims d’influir en els resultats electorals", adverteixen. Per exemple, el Govern d’Hongria, encapçalat per Viktor Orbán, s’hauria interposat en la política d’altres estats amb campanyes en línia contra la immigració, segons va destapar Balkan Insight. Els seus anuncis, difosos amb un "ampli finançament" en període electoral, "es van aprofitar de la deficient política publicitària de Google".
Detectar pràctiques il·legals
Notícies relacionadesL’entorn digital ha permès que els anunciants, ja siguin partits o empreses, utilitzin les dades dels usuaris per conèixer-los millor i bombardejar-los amb publicitat personalitzada. Aquesta segmentació permet teledirigir els anuncis a aquelles persones més susceptibles d’estar-hi interessades. No obstant, amb eleccions, aquest mètode comporta riscos, com que els partits enganyin els votants o mirin de desmobilitzar els dels seus rivals.
Les organitzacions que denuncien l’opacitat de Google remarquen com a "essencial" que el públic sàpiga "qui hi ha al darrere dels anuncis polítics, així com de quina manera i per què es dirigeixen a ells". Així, sol·liciten "encaridament" al gegant tecnològic que canviï les seves normes per permetre que investigadors externs puguin accedir a la seva biblioteca d’anuncis per documentar l’activitat publicitària en línia dels partits polítics de la UE, cosa que ajudaria a detectar-hi possibles pràctiques irregulars.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia