Una campanya israeliana als EUA vol influir en els seus legisladors

L’operació es recolza en centenars de comptes falsos a les xarxes i mitjans ‘fake’, segons investigacions periodístiques

Una campanya israeliana als EUA vol influir en els seus legisladors
1
Es llegeix en minuts
Ricardo Mir de Francia
Ricardo Mir de Francia

Periodista

ver +

Des que va començar la guerra a Gaza, Israel ha portat a terme una campanya d’ingerència als Estats Units per influir els seus legisladors i l’opinió pública nord-americana sobre els esdeveniments en curs, segons van revelar ahir investigacions publicades per Fake Reporter i els diaris Haaretz i The New York Times. L’operació de contaminació informativa s’ha recolzat en centenars de comptes falsos a les xarxes socials i mitjans fake creats per a l’ocasió, que promovien continguts proisraelians, antipalestins i islamòfobs, utilitzant sovint la desinformació. Segons aquestes mateixes fonts, la campanya ha posat èmfasi en els legisladors negres del Partit Demòcrata i les seves bases progressistes, el sector més reticent al fet que els EUA continuïn enviant armes al seu aliat jueu.

Pressions al TPI

Notícies relacionades

Les noves revelacions posen de manifest fins a quins extrems està disposat a arribar el Govern de Benjamin Netanyahu per manipular l’opinió pública mundial i soscavar les institucions internacionals. Fa una setmana, una altra investigació del diari britànic The Guardian va revelar que durant els últims nou anys l’espionatge israelià s’ha dedicat a "espiar, piratejar, pressionar, difamar i presumptament amenaçar" els fiscals i altres treballadors del Tribunal Penal Internacional (TPI). Tot just uns dies abans, el seu fiscal en cap, Karim Khan, havia sol·licitat una ordre d’arrest contra Netanyahu, el seu ministre de Defensa, Yoav Gallant, i tres capitostos de Hamàs per presumptes crims de guerra i crims contra la humanitat.

La campanya d’ingerència va ser orquestrada pel Ministeri d’Assumptes per a la Diàspora que dirigeix Amichai Chikli, que recentment va assistir a Madrid al festival Viva 24 de Vox. El seu ministeri va aportar dos milions de dòlars per a l’operació, segons documents obtinguts pel Times. I va recórrer a Stoic, una empresa de màrqueting polític de Tel Aviv. Aquesta companyia va crear centenars de comptes falsos en diverses xarxes socials que es feien passar per nord-americans corrents per disseminar els seus missatges, generats molts mitjançant la intel·ligència artificial de ChatGPT, i en paral·lel, tres portals de notícies per reproduir contingut oficial.