Tensió entre les Filipines i la Xina per la col·lisió de dos vaixells

Les illes Spratly, que també reclamen Taiwan i el Vietnam, motiven acarnissades disputes navals entre els països veïns

Tensió entre les Filipines i la Xina per la col·lisió de dos vaixells
3
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Havien resolt ja la Xina i les Filipines el seu enquistat plet del Sierra Madre, el desballestat vaixell encallat en un sorral, quan els seus guardacostes es van buscar fins a trobar-se en un atol veí. La segona col·lisió en mesos revela que les tensions marítimes sobrevolen els acords puntuals i els compromisos d’esmena.

Va passar a les 3.24 hores de la matinada (hora local) de dilluns, en les proximitats de l’atol Sabina, situat a les illes Spratly, reclamades per la Xina, les Filipines, Taiwan i el Vietnam. La topada a les aigües la va seguir, com és norma, el diplomàtic. La versió pequinesa parla de dos vaixells guardacostes filipins que entren a les seves aigües, ignoren les seves tossudes advertències i envesteixen les seves naus. "Són totalment responsables de la col·lisió", va sentenciar ahir el portaveu del Ministeri de l’Interior en la seva roda de premsa diària. "Exigim a la part filipina que immediatament detingui les infraccions i provocacions o haurà de suportar les conseqüències", va continuar.

La versió filipina parla de "maniobres il·legals i agressives" de vaixells xinesos quan els propis es dirigien als illots que controla la seva Marina. Aquestes maniobres van causar "danys estructurals" a les dues naus de la seva Guàrdia Costanera, va lamentar Manila. El BRP Cape Engaño mostra un forat de 13 centímetres al casc, segons el capità de vaixell Jay Tarriela. "Són els danys estructurals soferts més grans després d’una perillosa maniobra dels vaixells xinesos", va rematar.

L’anterior episodi

Són ja litúrgiques les reconstruccions esquizofrèniques dels fets. En la penúltima ocasió, la gravació de periodistes occidentals a bord del vaixell filipí va despullar la versió xinesa. En aquesta, les imatges filtrades per la Guàrdia Costanera xinesa insinuen girs bruscos i amenaçadors cap als seus col·legues filipins. És humanament comprensible que els filipins, cansats de posar les galtes, deixin anar alguna bufetada. Manila ha lamentat atacs amb làsers i canons d’aigua i fins i tot l’abordatge amb matxets d’una de les seves barcasses.

Notícies relacionades

L’accident trenca la calma a les aigües després de l’acord assolit setmanes enrere sobre el Sierra Madre. El proveïment de queviures i medicines a les desenes de soferts mariners filipins que l’habiten per evitar que la Xina prengui l’atol havia generat enfrontaments cada vegada més cruents que amenaçaven de descontrolar-se. La setmana passada, per primera vegada en mesos, els guardacostes filipins van visitar els seus compatriotes sense intromissions xineses. Els experts no aposten per una vigència duradora de l’acord. Ja en les hores posteriors van arribar les discrepàncies. Ni tan sols ho van definir de la mateixa manera. Segons Manila, era una entesa. Segons Pequín, un acord temporal. Deia Manila que aquesta entesa o acord no li impedeix perseverar en les seves reclamacions territorials i advertia Pequín que permetrà aquestes missions per qüestions humanitàries. No acceptaran que enviïn materials de construcció que puguin allargar indefinidament l’estada dels mariners perquè, recorda, encara vol que Manila s’emporti d’allà el vaixell. Si Filipines ha d’avisar o no la Xina abans de les missions també és un assumpte debatut.

L’atol Sabina és el punt més calent ara del mar de la Xina. Pequín reclama la sobirania de les illes Spratly (Nansha, en mandarí) i, en conseqüència, del Sabina (Xianbin, en mandarí), uns 140 quilòmetres a l’oest de la província filipina de Palawan. El detonant va ser el descobriment de coralls esbocinats. Filipines va sospitar que la Xina pretenia aixecar-hi una estructura i va incrementar les seves patrulles. La Xina va fer el mateix.

Temes:

Vietnam