El debat dels aranzels amb la UE marca la visita de Sánchez a la Xina
El president defensarà les exportacions del porcí espanyol mentre ha de decidir la seva postura sobre les importacions de cotxes elèctrics xinesos
Pequín juga a dividir la UE per a la votació de finals d’octubre, opina una experta del banc Natixis
Campi qui pugui. Les represàlies comercials de la Xina pels aranzels europeus als seus cotxes elèctrics amenaça de dividir els països grans de la UE en el front obert per Brussel·les contra el que considera competència deslleial del gegant asiàtic.
Primer va ser Alemanya, que es va abstenir en la votació del juliol a Brussel·les, en la qual França, Itàlia i Espanya, entre d’altres països, sí que van votar a favor d’imposar taxes provisionals de fins a un 37,6% als vehicles de bateria elèctrica importats des de la Xina, i més barats gràcies a les subvencions estatals. Berlín tem que el Govern xinès respongui amb represàlies a la importació de motors, cosa que seria un dur cop per a l’automobilística alemanya.
Després, França. La setmana passada, Pequín va anunciar per sorpresa que no posarà aranzels al brandi europeu, del qual el país gal és potència. Al juny, havia anunciat una investigació per presumpte dúmping contra el licor, juntament amb d’altres de similars als productes lactis i la carn de porc. Era el primer pas per aixecar barreres comercials a aquests productes com a represàlia als aranzels posats per la UE a la seva indústria de cotxes elèctrics. Però Emmanuel Macron va rebre a París amb honors el president xinès, Xi Jinping, al maig. A porta tancada, van parlar prèviament sobre l’assumpte, i la conversa devia sortir bé. Macron va agrair a Xi llavors "la seva obertura de ment sobre les mesures provisionals cap al conyac francès". França movia fitxa per defensar els seus productors.
Reunió amb Meloni
Itàlia també ho ha fet. La primera ministra italiana va viatjar a Pequín a finals de juliol. Xi Jinping va rebre Giorgia Meloni i tots dos van firmar un pla d’acció triennal per implementar acords aconseguits anteriorment i obrir noves formes de cooperació. En plena tensió pels vehicles elèctrics, Meloni va firmar amb Xi un acord de col·laboració industrial que inclou vehicles elèctrics i energia renovable.
Ara li toca a Espanya. Pedro Sánchez viatja a la Xina des d’aquest dissabte i fins dijous vinent. Serà a Pequín i Shanghai i es veurà previsiblement per segona vegada amb Xi, després de la trobada del març de l’any passat. Sobre la taula, la investigació per dúmping a les exportacions de porc i lactis, segons confirmen a aquest diari fonts del Govern, tot i que la Moncloa remarca que no serà l’únic focus de la visita.
L’objectiu de Sánchez és aconseguir, com Macron, que la investigació oberta per la Xina contra el porc no es tradueixi finalment en la imposició d’aranzels que danyin la indústria espanyola.
Espanya és el principal exportador de porc a la Xina de la Unió Europea. Va vendre al país asiàtic productes porcins per un valor de 1.223 milions d’euros, un 20% del total de les exportacions d’aquest tipus de carn del nostre país. Un augment d’aranzels podria fer mal al sector, que demana que es freni una possible guerra comercial amb ells com a dany col·lateral. El sector lacti espanyol, al seu torn, és poc significatiu, amb una mica menys de 100 milions d’euros a l’any.
Taxes provisionals
Els aranzels als cotxes elèctrics xinesos són provisionals. S’han de consolidar per als pròxims cinc anys en una votació a finals d’octubre. I les successives gires i trobades del líder xinès amb els europeus fan témer que pretengui fer canviar la direcció del vot dels grans socis europeus. ¿Canviarà Espanya el sentit del seu vot a canvi que no hi hagi noves taxes per a la carn de porcí?
Notícies relacionades"¿És casualitat que hagin anat Meloni i Sánchez a la Xina abans de la votació? El Govern de Pequín juga com sempre a dividir la UE, perquè Europa no té prou força. Altres països han posat aranzels més alts (100% del Canadà o els Estats Units o 40% de Turquia), amb menys debat i transparència, i no ha passat res", opina en conversa amb aquest diari des de Hong Kong Alicia García-Herrero, directora en cap d’economia per a Àsia-Pacífic al banc d’inversió Natixis. "A més, Pequín aprofita per posar por al ciutadà dient que és el ciutadà europeu el que pagarà el preu dels aranzels als cotxes elèctrics, quan això no és cert: el marge que tenen els fabricants xinesos és del 100% del preu de venda a la Xina".
Fonts del Govern que prefereixen no ser citades reconeixen que l’assumpte del porcí és important per a Espanya, però que també ho és el de la indústria del vehicle elèctric. Espanya va fabricar 158.000 cotxes elèctrics el 2023, el 6,5% del total de la producció. I que allà també podem patir pel dúmping sobre els cotxes elèctrics. En el fons, al·leguen, el més important és salvar la indústria europea de les pràctiques abusives xineses.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia
- Trapero aposta per un increment dels Mossos per rebaixar el crim