Trump i Harris s’apropen als ‘influencers’ per guanyar el vot de la generació Z

El republicà ha sigut entrevistat a TikTok i la demòcrata recorre a creadors de contingut per convertir-se en icona pop / El 54% dels nord-americans s’informen de política en les xarxes socials

Trump i Harris s’apropen als ‘influencers’ per guanyar el vot de la generació Z
4
Es llegeix en minuts
Carles Planas Bou
Carles Planas Bou

Periodista

Especialista en tecnologia i el seu impacte sociopolític.

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Si la televisió va convertir la política dels EUA en pur entreteniment per a les masses, les plataformes digitals han donat aquest poder d’influència als creadors de contingut a internet. Només així s’entén que el 5 d’agost, quan faltaven encara tres mesos per a les eleccions a la presidència del país, Donald Trump convidés l’streamer de 23 anys Adin Ross a xerrar a la seva mansió de Mar-a-Lago. Fins i tot van ballar. "Mai permeto que em facin aquest tipus d’entrevistes, tu ets el primer", li va confessar l’expresident. Ross es va donar a conèixer jugant a videojocs a Twitch, però també pels seus insults homòfobs, mostrar porno en les seves retransmissions i donar suport al misogin Andrew Tate, acusat de segrestar, violar i prostituir menors a Romania. Res d’això li va importar, perquè té 7,2 milions de seguidors a Instagram, 6,4 milions a TikTok i 4,5 milions a Youtube, la majoria d’ells homes joves blancs. Trump sabia el que feia.

Als EUA, els candidats a la presidència fa més d’un segle que busquen el suport de celebritats de la cultura pop per mirar d’amplificar el seu missatge i seduir els votants. Des de Franklin D. Roosevelt amb Humphrey Bogart i Rita Hayworth fins a Hillary Clinton amb Barbra Streisand i Tom Hanks. En l’última dècada, no obstant, el creixent protagonisme de les xarxes socials i de l’anomenada creator economy ha fet que, més enllà del cine i de la música, aquest poder d’influència es desplaci cap a les noves personalitats d’internet, capacitat de persuasió que no passa inadvertida als estrategs polítics.

En les eleccions presidencials del 2020, tant Trump com Biden van acudir a tiktokers, streamers, youtubers, instagramers i d’altres per mobilitzar el vot de la generació Z, els que van néixer en les albors dels 2000. Des d’aleshores, el màrqueting basat en influencers ha més que duplicat la seva mida, una normalització que també s’està donant en l’arena política, i que fins i tot modela la manera en què els candidats comuniquen les seves propostes. Aquest canvi de paradigma explica que Trump balli o posi com un boxejador a TikTok, la plataforma de vídeos xinesa que va mirar de prohibir quan era president, o que Kamala Harris hagi abraçat la seva conversió en un mem.

Els creadors de contingut en línia s’han convertit en un referent informatiu, especialment per als més joves. Fins a un 54% dels nord-americans majors d’edat s’informen parcialment de l’actualitat política en xarxes socials, segons una enquesta del Pew Research Center, un fenomen que en plataformes com TikTok es concentra en usuaris de 18 a 29 anys (48%). La dieta informativa en línia dels zoomers reflecteix una bretxa de gènere que també es percep a les urnes, amb majoria de nois votant Trump i majoria encara més inflada de noies votant Harris.

Tant si parlen de maquillatge com de criptomonedes, ciència o esports, els creadors són capaços de mobilitzar audiències massives de milions de fans amb qui estableixen una relació fins i tot emocional, una proximitat i autenticitat que alimenta la seva capacitat de suggestió. Un 69% dels consumidors confien més en el que recomanen els influencers que en el que diuen les marques, segons assenyala un estudi de l’agència Matter. Aquesta poderosa connexió amb el gran públic és un caramel per als polítics. Per això va ser Barron Trump, de 18 anys, el que va aconsellar al seu pare reunir-se amb Adin Ross.

Crucials per al vot jove

Notícies relacionades

Tot i que històricament els joves dels EUA no voten tant com la gent més gran, el seu rol pot ser crucial, especialment als estats frontissa que decidiran la presidència. Ja ho va ser el 2020, quan Biden va guanyar el vot dels votants de menys de 30 per un marge de 24 punts. L’actual Administració es va servir d’influencers de la generació Z per promocionar la vacunació contra la covid i l’ajuda militar a Ucraïna, però el seu suport a la guerra a Gaza i a una possible prohibició de TikTok va fer que molts se sentissin traïts i donessin l’esquena a la Casa Blanca. Els números de Biden es van enfonsar i el marge es va reduir a tan sols 13 punts.

Els estrategs del partit van saber llegir la situació i, amb Harris com a candidata, han donat un protagonisme sense precedents als zoomers. A finals d’agost, la Convenció Nacional Demòcrata va pujar cinc creadors de contingut a l’escenari des del qual van parlar Harris, Biden i Obama i en va acreditar 200 per cobrir el conclave progressista amb l’esperança d’arribar als seus 24 milions de seguidors. A més, han confiat a un equip de tiktokers de 25 anys o menys la creació de vídeos per burlar-se de Trump i convertir la vicepresidenta en icona pop viral. "Ha contribuït a potenciar la seva campanya, aprofitant els ritmes i absurds de la cultura d’internet per crear una de les estratègies de captació de vots més enginyoses i irreverents de la política moderna", segons The Washington Post. Per això els comptes de la candidata parlen en l’argot dels més joves.