Crisi a Alemanya
El Govern de Scholz, abocat a eleccions
El canceller demanarà un vot de confiança al Bundestag després de destituir el ministre de Finances

El canceller Olaf Scholz ha donat per liquidat el seu immanejable tripartit entre socialdemòcrates, verds i liberals per emprendre el camí de les eleccions anticipades. El primer pas va ser la destitució dimecres del seu ministre de Finances, el liberal Christian Lindner, que es va negar a aixecar el fre al deute que, segons el parer del canceller, tenalla a una Alemanya en recessió i compromet l’ajuda a Ucraïna. L’objectiu ara és la convocatòria de comicis anticipats, amb l’oposició conservadora en primer lloc en intenció de vot, la ultradreta puixant i poques opcions de la seva reelecció. És difícil que aconsegueixi revertir aquesta tendència, tot i que el 2021 sí que va arribar al poder en una victòria contra pronòstic.
Aprovar els pressupostos
Notícies relacionadesEl propòsit de Scholz és aferrar-se als seus encara fidels socis, els Verdes del ministre d’Economia i Protecció del Clima, Robert Habeck, i de la titular d’Exteriors, Annalena Baerbock. Serà un Govern en minoria, en una Alemanya obsessionada per l’estabilitat. Lindner el substituirà en Finances el secretari d’Estat a la Cancelleria, Jörg Kukies, persona de confiança de Scholz. Es planteja encara aconseguir la postergada aprovació dels pressupostos de l’Estat i sotmetre’s a un vot de confiança el 15 de gener, amb intenció de perdre’l, per demanar la dissolució del Parlament i la convocatòria d’eleccions a finals de març.
"La coalició de Scholz no va morir ahir, sinó el febrer de 2022 (...)", va sentenciar el líder del bloc conservador, Friedrich Merz, recordant els dissensos que l’han marcat des dels seus inicis i es van accentuar després de la invasió russa d’Ucraïna. Segons el seu pla, Scholz ha de sotmetre’s la setmana vinent al vot de confiança i possibilitar eleccions anticipades al gener. El bloc conservador, integrat per la Unió Cristianodemòcrata i la Unió Socialcristiana bavaresa (CDU/CSU) va designar ja Merz fa setmanes com a candidat a la Cancelleria. Malgrat la seva superioritat en els sondejos, la CDU/CSU no té la majoria precisa per fer prosperar un vot de censura. Per tenir-la s’haurien de recolzar en la ultradretana Alternativa per a Alemanya (AfD), cosa que implicaria trencar el tallafoc encara vigent al país.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- Polèmica decisió al regne unit Cop del Tribunal Suprem britànic a les dones trans
- El jutge va repescar un nom
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Delinqüència digital Creixen les «estafes híbrides»: l’engany que combina el món virtual i el físic
- Tipus d’interès L’eurozona es blinda: el BCE abaixa tipus al 2,25% en resposta a l’ofensiva de Trump
- Conflicte laboral PortAventura suspèn la venda d’entrades per a aquest dissabte per la vaga de treballadors
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Oferta d’ocupació El treball que sempre havies somiat: 1.000 euros a la setmana per provar platges i explicar-ho