Borrell insisteix en l’alto el foc entre Israel i Hezbol·là
L’alt diplomàtic europeu sol·licita als diputats libanesos que elegeixin un president

L’alt representanet de la Unió Europea per a Afers Exteriors, Josep Borrell, s’acomiada del Pròxim Orient amb un inevitable aire de decepció. En el seu tercer viatge a Beirut en un any, i durant una trobada amb la premsa espanyola aquest diumenge, va reconèixer que "en aquest moment" no es pot "assegurar" que hi haurà un "alto el foc". "Quan vaig venir l’última vegada [al setembre], encara semblava possible evitar la guerra, però ara s’ha convertit en una guerra d’alta intensitat", va dir, fent al·lusió als més de 3.000 morts en tot just dos mesos al Líban, l’àmplia devastació als pobles del sud del país i la propagació dels atacs al cor de la capital libanesa.
"No em sembla que hi hagi una voluntat d’arribar a aquest alto el foc per part d’Israel", va afirmar Borrell des de la seu de la delegació de la Unió Europea (UE) al Líban. "La UE continua demanant l’alto el foc verificable, simètric i complet que respecti la sobirania del Líban interna i externa", va declarar, recordant que "la UE ha qualificat la branca militar de Hezbol·là com a organització terrorista". "No hi pot haver un Estat dins d’un Estat", va insistir, amb referència al poder que té la milícia-partit polític que controla una bona part del país dels cedres, a la qual fa dos mesos que Israel sotmet bombardejos sense parar.
Bombes antibúnquers
Durant els últims dies, però, aquesta violència s’ha acarnissat contra Beirut. Un atac amb cinc bombes antibúnquers va matar aquest dissabte 29 persones de matinada mentre dormien al cèntric barri de Basta. N’hi va haver almenys 67 que van resultar ferides quan, en encara no mil·lèsimes de segon, un edifici de vuit plantes del cor d’una zona molt densament poblada va quedar reduït a runa. "Aquesta no és la manera de respectar els civils o la llei internacional que regula les guerres", va dir en un clar retret a Israel. "Ens han dit massa vegades que aquest alto el foc està a punt d’arribar", va criticar l’alt diplomàtic europeu. "L’acord estava prou ben definit perquè es rebés una resposta del Govern de Netanyahu, que encara no s’ha rebut", va afegir.
Tant França, exmetròpoli del Líban, com els Estats Units, principal aliat d’Israel, han estat mediant per aconseguir un alto el foc. Tel-Aviv ha rebutjat la participació de París en un comitè de supervisió de la treva per les creixents crítiques del Govern francès sobre la manera com Israel està lliurant la guerra a Gaza, segons informen mitjans israelians.
"Netanyahu va dir que no volia que França formés part d’això", va confirmar Borrell.
- La presa espanyola més jove a l’estranger La jove de l’Hospitalet presa set anys a Oman torna a casa
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- Catalunya ultima un pla per fitxar científics dels EUA
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- A Sant Adrià de Besòs De fabricar energia a fabricar cultura
- Almenys tres ferits per una allau a Naut Aran
- Barcelona, protagonista IMB School: com aprendre a liderar el negoci de la música
- La caixa de ressonància Assimilar tota la nova música ja és impossible: relaxi’s i disfruti
- Obituari Mor als 90 anys l’actor Richard Chamberlain, famós pel seu paper a ‘El pájaro espino’ i ‘Shogun’
- Barcelona ofereix 370.000 places a nens i adolescents per activitats durant l’estiu