Drets del consumidor

L’Europarlament estudia lleis contra el blanqueig ambiental i l’‘e-commerce’ xinès

La UE prepara directives per posar fi al fals etiquetatge de productes que s’anuncien com a ecològics sense ser-ho (53,3%) i evitar la comercialització en línia d’articles il·legals

La Comissió ja ha obert expedients sancionadors contra les plataformes Temu i AliExpress 

L’Europarlament estudia lleis contra el blanqueig ambiental i l’‘e-commerce’ xinès
3
Es llegeix en minuts
Irene Benedicto
Irene Benedicto

Redactora d'Internacional

ver +

Europa i els Estats Units estrenen legislatures gairebé alhora i, en l’aspecte econòmic, totes dues ho fan amb una mirada cap a dins, si bé amb enfocaments diferents: Donald Trump torna a la Casa Blanca amb un proteccionisme a costa d’aranzels, mentre la Unió Europea (UE) mira d’obtenir una autonomia industrial pròpia de la qual parla des d’abans de la pandèmia. Això, en un context geopolític marcat per dues guerres, a Gaza i Ucraïna, i un gegant asiàtic enfortit. Per protegir-se i obrir-se camí en aquest entorn hostil, el Parlament Europeu impulsa un ampli espectre de lleis que inclouen el control del blanqueig mediambiental (greenwashing), pràctica per la qual algunes empreses anuncien o etiqueten els seus productes com a ecològics, sense que més de la meitat ho siguin. En paral·lel, una altra directiva busca regular el comerç electrònic provinent de la Xina, que ven per sota del preu del mercat a costa de saltar-se els estàndards de seguretat europeus.

"El blanqueig mediambiental és la nova i perillosa estratègia de màrqueting de moltes empreses", explica Anna Cavazzini, presidenta de la Comissió de Mercat Interior i Protecció del Consumidor del Parlament Europeu. L’eurodiputada alemanya del partit verd encapçala el comitè especial que està treballant en la legislació per a la protecció del consumidor: "Hem de crear equitat digital, posant fi al poder de mercat de les grans tecnològiques, que fàcilment en poden abusar en detriment dels consumidors", afegeix Cavazzini, que posa d’exemple "un ull d’un os de peluix que es pot empassar o una bateria de mòbil que explota".

De fet, la Comissió Europea ja ha obert en paral·lel expedients sancionadors contra les plataformes de venda en línia Temu i AliExpress per la presumpta venda de productes il·legals i el disseny potencialment addictiu de la seva plataforma, així com el tractament de dades dels consumidors.

Es calcula que més de la meitat dels productes comercialitzats a la UE que s’anuncien com a ecològics (el 53,3%) es basen en al·legacions vagues, enganyoses o infundades sobre l’impacte mediambiental. Natural, orgànic o eco-friendly són algunes de les etiquetes que han proliferat en tota classe de productes, des de cremes per a la cara fins a mobles. El Parlament Europeu s’ha marcat com a objectiu posar fi a aquesta mala praxi que impedeix al ciutadà prendre decisions informades i que suposa competència deslleial per a les empreses que sí que compleixen el que prometen en el seu embolcall.

"La UE s’assegurarà que les empreses hagin de justificar les al·legacions ecològiques perquè siguin fiables, comparables i verificables", assenyala Cavazzini. Encara està pendent d’establir quin serà el mecanisme de control, si hi haurà un ens regulador i quines seran les sancions, ja que tot això formarà part de la present negociació de la directiva del Parlament Europeu relativa a la justificació i comunicació d’al·legacions mediambientals explícites.

Cada dia entren més de 10 milions de paquets a la UE procedents de fora de les seves fronteres, principalment d’Àsia, amb consumidors particulars com a destinataris finals a causa d’un "creixement exponencial del comerç electrònic de la Xina", explica l’eurodiputat espanyol del PP Pablo Arias, membre de la Comissió de Mercat Interior i Protecció del Consumidor que presideix Cavazzini. La revisió de paquets "és una tasca absolutament impossible de fer per a Europa, tant per recursos econòmics com per recursos humans", afegeix.

Sense cap filtre

Notícies relacionades

Així mateix, la normativa actual eximeix els enviaments amb un valor inferior als 150 euros del pagament a les duanes, de manera que aquestes entregues arriben directament a la porta de casa dels consumidors europeus sense haver hagut de passar cap classe de filtre. Per Arias, s’ha convertit en "un perill potencial per a la salut i la seguretat del consumidor", ja que "no se sap si compleixen els estàndards europeus".

La solució que podria eliminar aquest problema és la que va proposar el comissari irlandès, Michael McGrath, integrat en el grup de centredreta Renew Europe: "Que es faci la revisió de seguretat del producte en origen", explica Arias, que dona suport a la moció. En cas d’aconseguir implementar aquesta obligació, aquesta fórmula podria ser fins i tot replicada per països com els EUA, que es troben el mateix problema. És en aquesta mena de desafiaments comuns que Arias diu veure "una finestra d’oportunitat, potser massa optimista", que els EUA rebaixin a la pràctica les amenaces verbals d’iniciar una guerra comercial. "Trump és un home de negocis que gestiona el país com si fos una empresa. El proteccionisme és la seva prioritat, i els aranzels, una eina de pressió de la qual Europa no està exempta", afirma.