Corea del Sud viu el seu pitjor accident aeri amb la mort de 179 persones

L’aparell, un vol de l’aerolínia Jeju Air amb 181 ocupants a bord, va xocar contra un mur després d’un aterratge forçós a l’aeroport de Muan provocat per una bandada d’ocells

Corea del Sud viu el seu pitjor accident aeri amb la mort de 179 persones
4
Es llegeix en minuts
Adrián Foncillas
Adrián Foncillas

Periodista

ver +

Una bandada d’ocells va causar ahir a Corea del Sud el pitjor accident aeri de l’any. Un avió de passatgers de la companyia Jeju Air amb el tren d’aterratge avariat es va estavellar contra un mur de formigó després d’haver lliscat sobre la pista. L’accident es va produir al matí a Muan, en l’extrem meridional del país, i va deixar un total de 179 morts.

Només van sobreviure dos membres de la tripulació. "Quan em vaig despertar, ja m’havien rescatat", va dir Lee, de 33 anys, que, com el seu col·lega, està ingressat a l’hospital i fora de perill. Tots dos estaven asseguts a la part posterior de l’avió, l’única que no va quedar destrossada després de l’impacte i l’immediat incendi. Els bombers ja havien descartat més supervivents hores abans. "Molts passatgers van sortir disparats [...]. Estem en el procés de recuperar restes, però trigarem un temps", aclaria Lee Jeong-hyeon, funcionari del cos. A última hora havien sigut identificades una setantena de cadàvers i és previsible que l’estat carbonitzat de molts altres retardi les operacions.

Set mil hores de vol

El Boeing 737-800 cobria la ruta entre Bangkok i Muan, uns 300 quilòmetres al sud de la capital, on estava previst que aterrés a les 08.30 hores (hora local). El pilot, amb gairebé 7.000 hores de vol, no havia consignat cap contratemps fins pocs minuts abans d’aterrar. La torre de control va alertar sobre l’impacte d’una bandada d’ocells i l’avió va emetre un minut després el mayday (el senyal internacional de socors) abans d’executar un aterratge d’emergència en el sentit contrari de la pista. Tot va passar en només tres minuts, segons el Ministeri de Terra, Infraestructures i Transports. El fuselatge de l’avió va lliscar per l’asfalt sense reduir la velocitat, deixant un esclat d’espurnes fins que va xocar contra el mur de formigó que delimita el perímetre de l’aeroport. Les dotacions de bombers van trigar 40 minuts a extingir l’incendi.

Les autoritats van trobar les dues caixes negres que registren les converses de cabina i les dades del vol, però poden necessitar mesos per interpretar-les.

El xoc contra la bandada d’ocells és la causa més probable i principal, però alguns experts dubten si és suficient per explicar les fallades simultànies registrades en components clau de l’aeronau.

"El tren d’aterratge no es desplega i l’avió s’estavella sense haver reduït la velocitat. Un avió disposa de múltiples frens i, si el tren d’aterratge no funciona, els motors impulsats en revers eleven els flaps de les ales, que també actuen com a fre. Però tampoc sembla que hagin funcionat en aquest cas", va explicar el professor Choi Kee-young, de la Universitat Inha, a l’agència de notícies Yonhap. "És molt improbable que els tres trens d’aterratge fallin alhora. És difícil concloure que tota la responsabilitat recaigui en el xoc contra uns ocells. Caldrà examinar si hi havia defectes previs en l’avió", va afegir Kim In-gyu, director de la Universitat Aeroespacial de Corea.

És habitual que un avió voli fins esgotar el combustible per reduir el risc d’incendi abans d’un aterratge d’emergència. Els mitjans locals van assenyalar que el foc en el motor va omplir de fum la cabina i que va obligar els pilots a aterrar sense més dilació. Tampoc va donar temps per cobrir la pista amb una escuma que hauria rebaixat la fricció i hauria aturat el foc.

Disculpes de l’aerolínia

Els accidents causats per ocells absorbits per les turbines d’un avió no són estranys, malgrat que els aeroports intenten foragitar-los amb sons. Un Airbus va haver d’aterrar dins del riu Hudson, a Nova York, el 2009 després d’haver perdut els dos motors.

Aquest és el primer accident greu de Jeju Air, una aerolínia de baix cost nascuda el 2005 i centrada en la connexions amb l’illa més turística del país, la que li dona nom. El contratemps més greu que havia patit fins ahir era la sortida de pista d’un avió per forts vents, que va deixar dotzenes de ferits. L’aviació civil sud-coreana té una sòlida reputació. Aquesta és la tragèdia més greu patida al seu territori i la tercera en el compte de les seves aerolínies. Un caça soviètic va fer caure un avió sud-coreà per haver entrat en l’espai rus el 1983 amb 269 persones a bord i una nau es va estavellar el 1997 a Guam amb 225 passatgers.

Notícies relacionades

El president de la companyia, Kim E-bae, es va disculpar inclinant el cap davant les càmeres i va insistir que l’avió estava en perfectes condicions. També va assumir tota la responsabilitat "amb independència de la causa de l’accident" i va prometre el suport financer als familiars citant una assegurança de 1.000 milions de dòlars.

La tragèdia arriba al país amb la pitjor crisi política en dècades. Choi Sang-mok és president en funcions des de divendres, després d’una onada de destitucions parlamentàries que va provocar la declaració de la llei marcial del 3 de desembre.