L’expresident sud-coreà s’enfronta a una ordre d’arrest
El destituït Yoon qüestiona els càrrecs, vinculats a la declaració de la llei marcial, i nega que l’acusació sigui legítima

Un equip conjunt d’investigació va anunciar ahir la sol·licitud d’una ordre d’arrest contra el president de Corea del Sud, Yoon Suk Yeol –destituït momentàniament de les seves funcions– per la seva declaració de la llei marcial a principis de desembre, per insurrecció i abús de poder després d’haver ignorat fins a tres citacions per ser interrogat sobre la polèmica decisió.
L’equip compost per l’Oficina d’Investigació de Corrupció per a Funcionaris d’Alt Rang (CIO), la Policia i la unitat d’investigació del Ministeri de Defensa van presentar la petició davant el Tribunal del districte oest de la capital sud-coreana, Seül.
En la sol·licitud, els investigadors al·leguen que Yoon va encapçalar una insurrecció i va abusar del seu càrrec quan va declarar l’estat d’excepció el 3 de desembre i que suposadament va ordenar a l’Exèrcit que impedís als diputats presents en el Parlament votar en contra del decret.
"Acte de govern"
El destituït president va negar les acusacions i va defensar que la declaració de la llei marcial va ser un "acte de govern" per advertir el partit de l’oposició, amb majoria en l’Assemblea Nacional, contravel que va descriure com un abús del poder legislatiu que vol recolzar el règim de Corea del Nord.
La defensa de Yoon va prometre que prendria "mesures formals" com a resposta. "És una sol·licitud d’una agència que no té l’autoritat per investigar [els càrrecs d’insurrecció]", va declarar a l’agència de notícies sud-coreanes Yun Gap-geun, un dels representants legals del mandatari, destituït en una moció aprovada per l’Assemblea Nacional divendres. El Tribunal Constitucional del país asiàtic haurà de decidir d’aquí a juny si restitueix les seves competències o si l’inhabilita de manera definitiva.
- Mor als 19 anys la filla de Mariano Ortega
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Infarma 2025 Els nous fàrmacs per a l’obesitat són efectius per a la insuficiència cardíaca i els trastorns de salut mental
- La 'transfobia' crece un 14% en Catalunya según los datos de l'Observatori contra la LGTBI-fobia
- Scully quadro a quadro
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El suport a la independència de Catalunya baixa del 40%, el pitjor registre des del 2011
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió