La campanya de setge de Musk a l’Europa liberal amaga interessos empresarials
Les regulacions europees afecten alguns negocis que l’home més ric del món i mà dreta de Trump té al continent / Amb la llei a la mà, Brussel·les podria arribar a prohibir la xarxa X
A Europa li ha sortit un trol de dimensions colossals i no sap com bregar-hi. Fa unes quantes setmanes, l’home més ric del món, mà dreta de Donald Trump i altaveu del populisme reaccionari amb més de 211 milions de seguidors a X, camina embarcat en una intensa campanya d’ingerència en la política europea. Elon Musk ha demanat la dimissió del canceller alemany i el primer ministre britànic; ha expressat el seu suport a l’extrema dreta a Alemanya, Itàlia, Romania o el Regne Unit, i s’ha acarnissat amb la nova Comissió Europea titllant-la d’"antidemocràtica". La seva agressivitat cap als aliats tradicionals dels Estats Units sembla l’avançada del que prepara Trump, un Trump a qui està servint d’ambaixador oficiós en vigílies del seu retorn a la Casa Blanca. La pregunta és què hi ha al darrere d’aquesta campanya. I tot i que sembla que no ho sap ningú del cert, els interessos empresarials de Musk en el continent podrien aportar algunes respostes.
"Musk està reforçant aquells que estan debilitant Europa. Una Europa feble interessa als que veuen en les nostres regulacions una limitació al seu poder", va dir en el discurs de Cap d’Any el vicecanceller alemany Robert Habeck després que el propietari de Tesla i Space X descrigués en dos diaris alemanys els ultres d’Alternativa per a Alemanya (AfD) com "l’últim bri d’esperança" per salvar el país.
Tentacles empresarials
En aquesta mateixa tribuna, que va arribar després que anomenés "idiota incompetent" el canceller Olaf Scholz, Musk va aplaudir els plans d’AfD per "reduir els excessos de regulació governamental, rebaixar els impostos i desregular el mercat". Per avui ha organitzat amb la seva líder, Alice Weidel, una conversa a la xarxa X, de la qual també és propietari.
Aquestes polítiques no hi ha dubte que beneficiarien els seus negocis. Els tentacles empresarials de Musk arriben a gairebé tots els racons del continent. El Tesla va ser el vehicle elèctric més venut al continent l’any passat, amb un 12% de quota de mercat, segons Statista. Paral·lelament, la companyia té més de 1.250 punts de recàrrega repartits per una vintena de països. Els seus satèl·lits Starlink presten serveis d’internet de banda ampla a 23 països comunitaris. I la seva companyia mare, Space X, negocia amb la Itàlia de Georgia Meloni, la dirigent europea més pròxima al magnat d’origen sud-africà, un contracte multimilionari de cinc anys per proveir d’una xarxa de comunicacions encriptades els seus militars i també diplomàtics. Space X té, a més, contractes amb l’Agència Espacial Europea i l’Eumestat per portar a l’espai els satèl·lits Galileu o els seus parells meteorològics en els també seus coets Falcon 9.
Però aquesta Europa amb 450 milions de clients potencials, també per als projectes d’infraestructures de la seva Boring Company o la firma d’intel·ligència artificial (xAI), que va llançar l’any passat per competir amb OpenAI o Alphabet, també és una pedra potencial a la seva sabata. Sobretot per les pulsions regulatòries de Brussel·les i els seus plans per millorar l’autonomia estratègica del continent.
Vulneració legal
Després d’una investigació preliminar, la Comissió Europea va acusar aquest estiu X de vulnerar en tres àmbits la seva llei de serveis digitals, que obliga les plataformes a posar límit a la desinformació i als continguts il·legals. "L’era en què les grans plataformes digitals es comportaven com si fossin massa grans per preocupar-se ha arribat al final", va dir el mes passat el llavors comissari del Mercat Interior, Thierry Breton.
Amb la nova llei a la mà, Brussel·les podria arribar a prohibir X en l’espai comunitari o imposar-li una multa de fins al 6% dels seus ingressos globals, que el 2023 van pujar a 2.300 milions de dòlars. Però segons ha anunciat Bloomberg, en aquest cas s’ha comunicat a la companyia que la multa es podria calcular incloent-hi els ingressos anuals de totes les empreses de Musk, cosa que també podria representar un pessic considerable. Del còmput se n’exclouria Tesla, que és l’empresa de la qual depèn més la seva fortuna, perquè és una firma cotitzada en què té una participació minoritària.
Musk ja ha dit que entaularà "una batalla molt pública als tribunals" si s’acaba imposant la multa. I no sembla que hagi d’estar sol. Trump va dir a l’octubre que no deixarà que la Unió Europea "s’aprofiti de les companyies" del país, mentre que el seu vicepresident electe, J. D. Vance, va arribar a afirmar que els Estats Units podrien retirar el suport a l’OTAN si Brussel·les s’entossudeix a regular la xarxa X.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- La reinvenció de Demi Moore
- Hisenda obligarà a informar dels pagaments amb targeta de més de 25.000 euros a l’any
- Infraestructures La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga
- "Vam passar por en cinc minuts interminables"
- El pla de policies locals inclourà una unitat d’assumptes interns
- Funció pública El Govern suprimeix el teletreball als seus alts càrrecs i directius públics
- TRANSPORT El Govern accelera per crear un bitllet únic de tren i bus per a tot Espanya el 2026
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Multimèdia | Guia dels aliments de temporada: gener, el mes de la carxofa
- ¿I si Chen no mana?