L’atractiu de Groenlàndia

Mai en les gairebé dues dècades d’aquesta columna sobre assumptes de l’agenda global havíem parlat de Groenlàndia. Però, ja que Donald Trump l’ha posat en el centre del debat, agitant les cancelleries de mig món amb la seva idea d’annexionar l’illa, és una ocasió única per parlar de l’illa més gran del món.
¿Per què interessa? Groenlàndia té una posició estratègica que la converteix en el pas de terra més pròxim entre els EUA i Europa, però això no genera cap problema de seguretat i menys amb els acords que ja hi ha entre països occidentals des de la Guerra Freda per utilitzar logísticament l’illa.
Notícies relacionades¿Per a què la vol ara? Quan parla de seguretat, el que busca Trump és un lloc geoestratègic en termes econòmics i militars per controlar la regió àrtica on Rússia estén cada vegada més la seva mà. La raó principal és que amb només uns 55.000 residents és un desert de gel verge on podria ubicar bona part del seu arsenal d’atac i defensa amb míssils. En l’eventualitat d’un intercanvi nuclear amb Rússia, es convertiria així en el principal camp de batalla i allunyaria el perill del territori americà.
Hi ha més raons. Sota el gel, Groenlàndia té enormes recursos energètics de gas i petroli i minerals rars de valor estratègic per a la fabricació de components d’alta tecnologia. No obstant, el partit que representa la població indígena i que ostenta la majoria política en aquesta illa autònoma de Dinamarca, ha establert una moratòria per frenar els permisos d’extracció. Com els indígenes de l’Amazones al Brasil, el seu interès és la protecció mediambiental per evitar que el gel es fongui a ritme accelerat i que continuï augmentant el nivell de les aigües del mar. Saben que minimitzant el desenvolupament industrial evitaran un desglaç més accelerat, fet que beneficiarà el país, i per extensió, la resta del món. Una estratègia de seguretat ben diferent de la de Trump i per la qual seria una bona notícia no haver de tornar a parlar de Groenlàndia en aquesta columna.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Funcionaris El Govern central pacta amb els sindicats treure més places a oposició per facilitar la jubilació parcial dels empleats públics
- Estudi científic Reduir un 25% del trànsit a Barcelona permetria evitar més de 200 morts per contaminació a l’any
- Selecció espanyola Lamine Yamal, el «superheroi» d’Espanya, s’emancipa
- Llars espanyoles Tornen els plats de Duralex: un conegut supermercat ven la clàssica vaixella amb nous dissenys
- Procés complex La Sagrada Família preselecciona Miquel Barceló, Cristina Iglesias i Javier Marín per esculpir la façana de la Glòria
- Serà nomenat avui El Govern fitxa el gerent de Serveis Socials de la Diputació de Barcelona per dirigir la DGAIA