EUA
Sense supervivents en el xoc d’un avió amb 64 persones i un helicòpter militar a Washington
Les autoritats han rescatat 28 cadàvers del riu Potomac, on van caure després de xocar dimecres a la nit un avió comercial i un Black Hawk
Es desconeixen encara les causes del sinistre, però Trump i el seu secretari de Transport asseguren que «es podia haver evitat»
Jon Maravilla, el patinador que es va salvar de l’accident d’avió de Washington perquè no van deixar embarcar el seu gos
«No creiem que hi hagi supervivents». Les paraules de John Donnelly, cap de bombers de Washigton DC, han confirmat aquest dijous al matí els pitjors presagis sobre l’accident aeri que es va produir dimecres a la nit a Washington, quan van xocar per causes encara desconegudes i van caure al riu Potomac un avió comercial amb 64 persones a bord i un helicòpter Black Hawk amb tres militars a prop de l’Aeroport Nacional Reagan a la capital dels Estats Units.
En les operacions de recerca realitzades al llarg de la nit, en les quals han participat més de 300 operatius, s’han rescatat els cadàvers de 27 dels passatgers del vol d’American Airlines 5342, que volava de Wichita (Kansas)a la capital, i el d’un dels tres militars. L’operació, segons ha informat Donnelly. deixa de ser de rescat i passa a ser de recuperació.
«Aquest matí tots compartim un sentiment profund de dolor»,ha dit l’alcaldessa de la capital, Muriel Bowser.
El sinistre
El sinistre, que va ser gravat per càmeres de seguretat del Centre Kennedy, es va produir a les 20.47 hores a Washington (les 2.47 de la matinada a Espanya). En aquell moment el vol comercial, que duia 60 passatgers i quatre tripulants a bord, s’aproximava per aterrar a l’Aeroport Nacional Reagan.
La nau era un Bombardier CRJ700 construït fa 20 anys i era un vol regional operat per la companyia PSA Airlines per a l’aliança regional American Eagle, d’American Airlines. Hi viatjaven una tripulació de quatre persones i 60 passatgers, incloent-hi patinadors artísticsnord-americans i de Rússia. Wichita havia acollit recentment els campionats mundials de patinatge artístic.
En el moment que s’aproximava a l’aeroport Reagan per aterrar l’avió va xocar amb l’helicòpter, una col·lisió després de la qual es va produir una visible explosió que ha deixat una bola de foc.
L’helicòpter era un Sikorsky H-60, un Black Hawk, i portava a bord tres militars de l’Exèrcit de Terra que realitzaven un vol d’entrenament, tot i que les autoritats han remarcat que aquest fet no significa que fossin inexperimentats. La nau operava des de Fort Belvoir, a Virgínia. Pete Hegseth, el nou secretari de Defensa, ha anunciat que tant l’Exèrcit de Terra com el Pentàgon han obert una investigació.
«Es podia haver evitat»
«La nit era clara i tant l’avió com l’helicòpter seguien patrons de viatge normals», ha assegurat en la mateixa compareixença de premsa aquest dijous al matí Sean Duffy, el secretari de transport de la nova Administració de Donald Trump. Duffy ha dit que aquests patrons de vol «no són inusuals per al que passa a l’espai aeri de DC». I que «no hi va haver ruptura» en la comunicacions entre l’avió, l’helicòpter militar i la torre de control.
Tot i que la investigació està en marxa encara, el secretari de Transport ha mostrat la seva convicció «amb el vist fins ara» que l’accident era «absolutament evitable».
Ratificava així el seu suport a les paraules que a la matinada llançava en un missatge a Truth Social el president Trump. «Això és una mala situació que sembla que podia haver-se evitat», havia escrit el mandatari. «L’avió estava en una línia perfecta i rutinària d’aproximació a l’aeroport. L’helicòpter anava directe a l’avió durant una bona estona. És una NIT CLARA, els llums de l’avió centellejaven. ¿Per què no va pujar, va baixar o va girar l’helicòpter? ¿Per què la torre del control no els va dir què havien de fer en comptes de preguntar si veien l’avió?», ha plantejat.
Abans d’aquest missatge, la Casa Blanca havia emès un comunicat en nom del president molt més formal en què assegurava que havia sigut «completament informat del terrible accident». «Que Déu beneeixi les seves ànimes», ha escrit sobre els afectats el republicà, que ha agraït la feina dels treballadors d’emergència i ha promès facilitar més informació.
Operació complexa
Les primeres alertes del sinistre, segons van explicar les autoritats en la seva primera roda de premsa dimecres a la nit, es van rebre un minut després de la col·lisió i els equips d’emergència van arribar 10 minuts després al riu Potomac, on l’avió estava fet miques. En una nit freda, en què s’esperaven temperatures sota zero, les condicions de l’operació de recerca i rescat eren «perilloses i molt complexes», segons va explicar Connelly, cap de bombers i emergències de la capital.
Hi havia forts vents i corrents al riu, així com restes de gel i aigües tèrboles. La baixa temperatura de l’aigua al Potomac disparava les possibilitats d’hipotèrmia després d’entre 30 i 90 minuts a l’aigua i també intensificava les dificultats per als bussejadors i altres treballadors d’emergència.
Notícies relacionadesL’aeroport Reagan va tancar totes les seves operacions i havia de reobrir aquest dijous a les 11 del matí hora local.
Si es confirma que no hi ha supervivents aquest serà el pitjor desastre aeri amb un avió comercial als Estats Units des del 2009 , quan el vol 3407 de Colgan Air es va estavellar contra una casa als afores de Buffalo, a Nova York, poc abans d’aterrar. Llavors van morir les 49 persones a bord i una a la casa.
- Gent Gerard Piqué abandona Catalunya: Clara Chía, afectada
- Mobilitat La Generalitat i Albiol desencallen l’arribada de la línia 1 a Badalona
- A L’AUDIÈNCIA DE MADRID Absolt de violació malgrat que la dona havia sigut drogada i «no era conscient» d’estar tenint sexe
- 5.337 persones es queden sense plaça en els cursos públics de català
- Un fitxatge per oblidar La ruïna saudita amb Neymar
- LA DEMANDA BLAUGRANA El Barça demana seguir a Montjuïc fins al 20 de maig i jugar el clàssic contra el Madrid allà
- La pandèmia de l’hivern La grip repunta a Catalunya i la seva incidència ja és més gran que en l’època precovid
- Sinistralitat Una carretera gironina té el tram viari amb més probabilitat de patir un accident greu o mortal d'Espanya
- Alícia Romero El Govern defensa la continuïtat del Hard Rock després de la supressió dels seus beneficis fiscals
- Dèficit «estructural» Foment del Treball identifica les 100 infraestructures prioritàries pendents a Catalunya