67 morts al xocar un avió i un helicòpter militar a Washington

Les autoritats descarten trobar supervivents del sinistre entre una nau d’American Airlines i un Black Hawk / Un únic controlador aeri feia la feina de dos quan es va produir l’accident

67 morts al xocar un avió i un helicòpter militar a Washington
3
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

"No creiem que hi hagi supervivents". Les paraules de John Donnelly, cap de bombers de Washigton, van confirmar ahir al matí els pitjors presagis sobre l’accident aeri que es va produir dimecres a la nit a Washington, quan van xocar per causes encara desconegudes i van caure al riu Potomac un avió comercial amb 64 persones a bord i un helicòpter Black Hawk amb tres militars a prop de l’aeroport nacional Reagan, a la capital dels Estats Units.

Ahir a la nit, segons un informe intern preliminar de l’Administració Federal d’Aviació (FAA) al qual va tenir accés The New York Times, un únic controlador aeri a l’aeroport nacional Reagan de Washington estava fent la feina que correspondria normalment a dues persones quan es va produir el xoc entre els dos aparells.

Dues funcions

El controlador que s’encarregava dels helicòpters als voltants de l’aeroport, segons l’informe, era el mateix que donava instruccions als avions que s’enlairaven i aterraven. Són funcions que normalment s’assignen a dos controladors. El document assegura que la dotació de personal a la torre de control "no era la normal per a l’hora del dia i el volum de trànsit". I el Times va explicar com la sobrecàrrega de tasques pot complicar la feina.

En les operacions de recerca que es van portar a terme al llarg de la nit, en les quals van participar més de 300 operatius, es van rescatar els cadàvers de 27 dels passatgers del vol d’American Airlines 5342, que volava de Wichita (Kansas) a la capital, i el d’un dels tres militars. L’operació, segons va informar Donnelly, va deixar de ser de rescat i va passar a ser de recuperació.

"Aquest matí tots compartim un sentiment profund de dolor", va assenyalar l’alcaldessa de la capital, Muriel Bowser. El sinistre, que va ser gravat per càmeres de seguretat del Centre Kennedy, es va produir a les 20.47 hores a Washington (les 2.47 de la matinada a Espanya). En aquell moment el vol comercial, que portava 60 passatgers i quatre tripulants a bord, s’aproximava per aterrar a l’aeroport nacional Reagan. La nau era un Bombardier CRJ700 construït fa 20 anys i era un vol regional operat per la companyia PSA Airlines per a l’aliança regional American Eagle, d’American Airlines. Entre els passatgers hi havia patinadors artístics nord-americans i de Rússia. Wichita havia acollit recentment els campionats mundials de patinatge artístic.

A mesura que s’aproximava a l’aeroport Reagan per aterrar, l’avió va xocar amb l’helicòpter, i després d’aquesta col·lisió es va produir una visible explosió que va deixar una bola de foc. L’helicòpter era un Sikorsky H-60, un Black Hawk, i portava a bord tres militars de l’Exèrcit de Terra que realitzaven un vol d’entrenament, malgrat que les autoritats van remarcar que aquest fet no significa que no fossin pilots experimentats. La nau operava des de Fort Belvoir, a Virgínia.

Notícies relacionades

"La nit era neta i tant l’avió com l’helicòpter seguien uns patrons de viatge normals", va assegurar en la mateixa roda de premsa davant els mitjans Sean Duffy, el secretari de transport de la nova Administració de Donald Trump. Duffy va dir que aquests patrons de vol "no són inusuals per al que passa en l’espai aeri de D. C." i que "no hi va haver ruptura" en les comunicacions entre l’avió, l’helicòpter militar i la torre de control. Tot i que la investigació està en marxa encara, el secretari de transport va mostrar la seva convicció, "amb el que s’ha vist fins ara", que l’accident era "absolutament evitable".

Ratificava així el seu suport a les paraules que a la matinada havia compartit Trump en un missatge a Truth Social. "Això és una mala situació que sembla que es podia haver evitat", havia escrit el mandatari. "L’avió estava en una línia perfecta i rutinària d’aproximació a l’aeroport. L’helicòpter anava directe a l’avió durant molt temps. És una NIT NETA, els llums de l’avió centellejaven. ¿Per què no ha pujat, ha baixat o ha virat l’helicòpter? ¿Per què la torre del control no els ha dit què fer en comptes de preguntar si veien l’avió?", va plantejar.