Tragèdia als Estats Units

La investigació de l’accident aeri de Washington revela fallades de seguretat

L’aeronau militar volava a més altitud de la deguda i s’havia desviat uns 800 metres de la ruta marcada 

La majoria de vols d’helicòpters al voltant de l’aeroport queden restringits

Les caixes negres de l’avió comercial ja s’han recuperat, però no les del Black Hawk, encara al riu Potomac

La investigació de l’accident aeri de Washington revela fallades de seguretat
4
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

La investigació de l’accident aeri de dimecres a la nit a Washington, amb 67 víctimes mortals, el més letal d’un vol comercial des del 2001 als Estats Units, encara no té les respostes de què va provocar el xoc de l’avió regional i l’helicòpter militar, però ahir ja va començar a treure a la llum fallades de seguretat que van envoltar el sinistre. També va motivar els primers canvis en l’operació a la zona de l’aeroport nacional Ronald Reagan, un dels corredors aeris més complexos i saturats del país i que portava temps fent saltar alarmes.

La fallada més destacada que es coneix de moment, que quatre fonts van confirmar des de l’anonimat a The New York Times, és que el Black Hawk volava a bastanta més altitud de la deguda, almenys a 90 metres en lloc dels 60 metres a què s’havia de moure. La nau militar, amb tres persones a bord, també s’havia desviat lateralment uns 800 metres de la ruta que tenia marcada.

Converses de cabina

A aquestes circumstàncies va fer referència ahir el president Donald Trump en un missatge a Truth Social, suggerint que "no és gaire complicat d’entendre". Però la realitat és que la clau és determinar per què es van produir aquests desajustos i, per fer-ho, els investigadors de moment no es poden recolzar en les caixes negres de l’helicòpter, que encara no s’han recuperat de les aigües del riu Potomac. Les autoritats sí que tenen ja en el seu control tant la caixa negra del vol comercial com la que registra les converses de la cabina de pilotatge d’aquest avió.

El sinistre ha fet que es torni a posar el focus en la complexa i congestionada situació d’aquest corredor aeri, on es combinen una intensa activitat de vols comercials amb la d’helicòpters civils i militars, i on hi ha restriccions de l’espai aeri per la presència d’instal·lacions sensibles per a la seguretat nacional com la Casa Blanca, el Pentàgon i el Congrés. Això va fer que l’Administració Federal d’Aviació decidís restringir indefinidament els vols de pràcticament tots els helicòpters en dues rutes a prop de l’aeroport Reagan, segons van dir fonts de l’agència a diversos mitjans, tot i que es mantindran excepcions com vols de policia o metges.

Per part de l’Exèrcit, mentrestant, es considerarà suspendre vols d’entrenament com el que feia dimecres a la nit el Black Hawk, que són típics per familiaritzar els militars amb les rutes que prendrien en cas d’una catàstrofe o un atac en què calgués traslladar alts càrrecs a la regió.

"Hi ha moments apropiats per prendre riscos i moments que no ho són. Hem d’estudiar quan és el moment de prendre’ls i pot ser que no sigui en un aeroport com el Reagan", deia dijous durant la seva vista de confirmació davant el Comitè de Serveis Armats del Senat Daniel Driscoll, nominat per Trump per ser secretari de l’Exèrcit de Terra.

Incidents anteriors

El sinistre de dimecres també va servir perquè surtin a la llum diversos incidents que van estar a punt d’acabar en col·lisions. El mateix dimarts, vigília del xoc, un avió va haver d’avortar el seu aterratge previst al Reagan després de trobar-se per sorpresa amb un helicòpter en la seva ruta (va poder aterrar minuts després sense problemes). The New York Times, mentrestant, va desenterrar dos incidents recents més. Un va passar l’octubre del 2022, quan un avió comercial va estar a punt de xocar amb un helicòpter mèdic i ho va poder evitar per la tecnologia contra col·lisions de l’avió. Aquesta mateixa tecnologia va evitar un xoc l’abril del 2024 entre un avió i un helicòpter que no havia avisat la torre de control de la seva presència. L’informe de seguretat d’aquest últim incident recomanava establir més distàncies de seguretat entre els dos tipus de nau.

L’últim i greu accident també ha posat a l’ull de l’huracà l’addició constant de més vols en un aeroport ja saturat, una suma per la qual moltes vegades pressionen congressistes i sobre les quals havien alertat legisladors locals i altres veus expertes.

Notícies relacionades

L’any passat, una llei del Congrés va autoritzar 10 vols diaris addicionals al Reagan malgrat l’oposició de l’autoritat aeroportuària, que es van sumar a 54 afegits des del 2000. El senador de Virginia Tim Kaine va titllar llavors la decisió de "profundament temerària" i va alertar que "embotir més vols en un horari que ja estava massificat elevarà la pressió sobre els recursos en un moment en què els controladors aeris ja estan sobrecarregats i exhaustos, treballant 10 hores al dia i sis dies per setmana".

Les seves paraules cobraven ecos de premonicions després de saber-se que dimecres un sol controlador aeri estava fent en el moment del xoc la feina que habitualment fan dues persones.