El sector espanyol del vi apunta al Mercosur i a Mèxic com a pla b

Els EUA es troben entre els tres principals compradors internacionals de la producció vinícola d’Espanya

El sector espanyol del vi apunta al Mercosur i a Mèxic com a pla b
1
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

La cinquena edició de la Barcelona Wine Week (BWW) era ahir un formiguer de gent. L’autodenominat com a màxim aparador a Espanya del vi espanyol ha crescut en un 30% de superfície d’exposició i de participants.

Però (sempre hi ha un però) l’ambient d’optimisme del certamen no és aliè a les dues grans preocupacions que viu avui el sector: el canvi de tendències de consum i la necessitat d’obrir-se a nous públics, i l’amenaça a les exportacions si el president Trump continua ampliant la seva política d’aranzels als productes que entrin al seu país.

Notícies relacionades

"El del vi és el tercer sector exportador agroalimentari, amb més de 3.000 milions el 2024, més de mig milió d’explotacions productores, 4.500 cellers, un total de 103 denominacions d’origen i 43 indicacions geogràfiques protegides", va remarcar el ministre d’Agricultura i Alimentació, Luis Planas, encarregat d’inaugurar el saló. Ara mateix, els EUA estan entre els tres principals compradors internacionals de vi elaborat a Espanya, cosa que, en cas que s’elevessin els aranzels, podria ser un cop dur.

I si les amenaces de Trump es portessin a terme, "Mèxic i els països del Mercosur són la gran oportunitat, no només per a la producció vinícola, sinó també per a tot el sector agroalimentari", va indicar el ministre, que va animar les empreses a mirar cap a aquests mercats. "En el cas del Mercosur, per exemple, l’acord firmat amb la Unió Europea preveu que els aranzels que estan en el 35% vagin descendint progressivament", va assenyalar. Amb tot, va insistir Planas, "en aquests moments no hi ha raons objectives perquè les relacions comercials que Espanya manté amb els EUA canviïn". En aquesta campanya es produiran 35,8 milions d’hectolitres, davant els 32,2 milions de la campanya anterior.