Estira-i-arronsa al món
La Xina avisa els EUA que els aranzels no resoldran la crisi del fentanil
Pequín promet contramesures per salvaguardar els seus drets i interessos
Tres ministeris xinesos van respondre en un dia a la imposició d’aranzels de Donald Trump, el president nord-americà. Des d’Exteriors, Comerç i Seguretat Pública van sortir discursos similars que denunciaven l’atropellament i prometien contramesures no aclarides. Abundant en nombre però escassa en empenta va ser la resposta xinesa, amb prou feines la imprescindible per no semblar acovardida i aixecar acta d’enuig, conscient que ben just són els preliminars pessics d’una guerra comercial que es presumeix fragorosa. Trump només ha imposat el 10% d’aranzels a les importacions xineses quan en les eleccions els va prometre del 60%.
Aquestes contramesures, va afegir Pequín, seran les necessàries "per salvaguardar els drets i interessos legítims". Ja va anunciar que portarà Washington davant l’Organització Mundial del Comerç (OMC) per aquesta "acció errònia que viola greument les normes". Els EUA haurien d’evitar "les amenaces a altres països amb pujades arbitràries de tarifes", va demanar el Ministeri d’Exteriors, i intentar resoldre els seus problemes amb el fentanil "des d’una perspectiva racional i objectiva".
El fentanil és, segons Pequín, una basta justificació del proteccionisme. És un assumpte relativament nou en l’agenda bilateral que ha guanyat força amb la galopant addicció generada per la indústria farmacèutica nord-americana. Washington afirma que de la Xina parteixen els precursors amb els quals s’elaborarà la droga a tercers països, principalment Mèxic, abans d’arribar als EUA. A la Xina la indigna que l’acusin de tebiesa amb les drogues: aquí el consum és irrisori i s’executa sense objeccions a traficants. El fentanil és d’ús habitual a tots els hospitals del món i només sembla pertorbar els EUA, va recordar Pequín. Des que els dos països van acordar la lluita conjunta anys enrere, va afegir, els EUA no han trobat ni una sola partida de precursors xinesos. El fentanil va ser, de fet, una de les escasses àrees en les quals Joe Biden, antecessor de Trump, va admetre avenços en un quadre de generalitzat deteriorament.
El problema
"La crisi nord-americana del fentanil descansa fonamentalment en la immensa demanda domèstica, que genera abusos i buits legals [...]. Els aranzels unilaterals contra altres membres de l’OMC no ataquen l’arrel del problema i encara menys el resoldran una vegada per totes. L’assumpte requereix cooperació en lloc de coerció comercial", assenyala Ji Wenhua, acadèmic xinès, en el matutí Global Times.
Ho explica en to assossegat i didàctic, sense l’acostumat ardor del diari ultranacionalista quan a Pequín li trepitgen una durícia. En la premsa oficial es parla menys dels EUA que de l’assolellat horitzó que espera les relacions xinoeuropees amb Trump. Pequín no ignora els greus danys que aquest causa en la influència i credibilitat nord-americanes ni les seves possibilitats d’omplir el buit. A aquesta tasca està dedicada ara. Tindrà temps la Xina d’atendre Trump, entretingut per ara en qüestions geopolítiques marginals, quan torni la guerra aranzelària.
- Cultura popular La Candelera riu a Catalunya: això és el que passarà amb l’hivern
- La Casa Orsola o el Círculo Ecuestre
- Pisos turístics Gonzalo Bernardos té el culpable de dinamitar el mercat de l’habitatge: «Mirar cap a un altre costat…»
- Carta d’Albert Ollé El propietari de la Casa Orsola, fart de les crítiques: «Acabaré venent la finca»
- Enric Pérez pren força com a alcaldable a Ripoll en la moció de censura que faria fora Orriols
- Causa judicial El jutge Hurtado deriva les queixes de García Ortiz a un jutjat ordinari
- Una investigació Viatge al centre del cas de González Amador
- Diana Morant: "A mi ningú em va posar a dit i jo no posaré a dit ningú"
- Junta directiva del PP Feijóo es reivindica després del gir de les pensions i carrega contra Vox
- Crisi a Castella i Lleó García-Gallardo dimiteix per "discrepàncies" amb Abascal