Trump obre la porta a començar a negociar un acord nuclear amb l’Iran
El president dels EUA fa un altre gir a les seves polítiques per al Pròxim Orient i anima Teheran a treballar per desmantellar la infraestructura atòmica

En unes hores frenètiques Donald Trump va fer saltar pels aires el que durant anys ha dit i es pensava que era la seva política per al Pròxim Orient. El terratrèmol més gran el va desencadenar amb la incendiària proposta verbalitzada dimarts que els Estats Units prenguin "el control de Gaza" i tota la població de la Franja sigui expulsada de forma permanent (una cosa que va matisar ahir la Casa Blanca a l’assegurar que seria temporalment ressituada). I tot i que menys grandiloqüent i explosiu, profund és el gir que va plantejar respecte a l’Iran a l’obrir una porta a les negociacions sobre el programa nuclear de la República Islàmica.
És el mateix Trump que el 2018, en el seu primer mandat, va abandonar l’acord multilateral assolit el 2015 per Barack Obama per mirar de contenir el programa nuclear de l’Iran. És el mateix Trump que, al final d’aquell mandat, va ordenar assassinar el totpoderós i reverenciat general Qasem Soleimani, una operació que va desencadenar la por de l’esclat de conflicte obert entre els dos països. És, no obstant, també un Trump que sembla estar canviant algunes peces per a la seva partida al tauler del Pròxim Orient i global. Ahir al matí, amb un matiner missatge a Truth Social, va escriure que li agradaria tenir un "acord de pau nuclear verificat" amb Teheran en el qual va proposar "començar a treballar immediatament". "Vull que l’Iran sigui un país gran i exitós però un que no pugui tenir una arma nuclear", va dir, abans d’assegurar que "les informacions que els EUA en feina conjunta amb Israel faran volar a trossos (l’Iran) són enormement exagerades".
Era un pronunciament nou però només relativament sorprenent després d’observar-lo i escoltar-lo des que ha retornat a la Casa Blanca i en les últimes hores. Des de la investidura ha donat senyals, oberts i subtils, que no vol un conflicte amb Teheran i ja llavors va rebutjar la idea que pogués produir-se un atac a instal·lacions nuclears iranianes dient que "estaria molt bé poder resoldre-ho sense haver de fer aquest pas". I dimarts passat animava Teheran a negociar un acord per desmantellar la infraestructura nuclear, com en el missatge posterior a Truth.
Màxima pressió
Dimarts també, durant la firma al Despatx Oval d’un memoràndum pel qual va reinstaurar la política de "màxima pressió" a l’Iran, Trump declarava a la premsa que tenia "sentiments trobats" sobre l’acció que havia d’emprendre, la qual implicava limitar les exportacions de petroli iranià i obria la porta a endurir les sancions. "No em complau fer-ho", va dir. "Hem de ser forts i ferms, però espero que no s’hagi hagut de fer servir en gran manera", va afegir.
Ahir, el ministre d’Exteriors iranià, Abbas Araghchi, va criticar la política d’amenaces de sancions de Washington, però va afegir: "Si la preocupació principal és assegurar que l’Iran no busca armes nuclears, això es pot aconseguir, no és un problema".
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Detinguts tres menors d’un pis tutelat per matar la seva educadora
- Consell de Ministres Aquestes són les mesures que contempla la llei d’alcohol i menors que ha aprovat el Govern central
- Escapades 6 viatges que hauries de fer després de complir 50 anys
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Finançament autonòmic Catalunya torna a demanar 8.479 milions al FLA després de l’acord per la condonació del deute
- A Barcelona La Fiscalia creu que la decisió de la pacient que va demanar l’eutanàsia és «ferma, lliure i autònoma»
- Sistema ferroviari Junts forçarà una votació al Parlament perquè Illa comparegui pel caos de Rodalies