Comicis presidencials
Equatorians a Barcelona confien que les eleccions canviïn el rumb del país: «L’Equador està en una caiguda lliure increïble»
La primera volta de les eleccions se celebra aquest diumenge, 9 de febrer, amb l’actual president Daniel Noboa i l’opositora correista Luisa González com els principals favorits
L’Equador acudeix a les urnes en un nou duel entre l’actual president Daniel Noboa i el correisme
![Jimena Tabascano, ecuatoriana en Barcelona. Jimena Tabascano, ecuatoriana en Barcelona.](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/e9f54999-bcb9-4023-afcb-4a9be0868fb3_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
Jimena Tabascano, ecuatoriana en Barcelona.
«Han de combatre la delinqüència perquè l’Equador pugui tirar endavant i hi hagi inversió estrangera i feina. Si no hi ha feina, si no hi ha inversió, nosaltres estem perduts». És el que demana al pròxim Govern del país sud-americà Jimena Tabascano, una equatoriana que viu a Barcelona des de fa més de 25 anys.
La Jimena va arribar a Espanya amb la seva filla amb l’esperança de trobar una feina i construir un futur millor. Des d’aleshores, ha treballat com a empleada domèstica i en la cura de persones grans. No obstant, el seu vincle amb l’Equador continua sent molt fort. Allà continua vivint la major part de la seva família, inclosos els seus pares, sis germans i un dels seus fills. «Estem molt preocupats, sobretot des del punt de vista social, per la violència, les males administracions i la corrupció política», lamenta.
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/fa40ff99-bdce-44bd-b24d-e614222be5e8_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Jimena Tabascano, equatoriana a Barcelona /
Aquest diumenge, l’Equador decideix qui ocuparà el Palau de Carondelet durant els pròxims quatre anys, en la primera volta dels comicis. La pugna pel poder es concentra en el duel entre l’actual president dretà del país, Daniel Noboa, que va assumir la presidència el 23 de novembre del 2023, amb 36 anys, després d’imposar-se en unes eleccions extraordinàries convocades pel seu predecessor, Guillermo Lasso, acusat de corrupció, i l’opositora Luisa González, afí a l’exmandatari socialista Rafael Correa.
A més dels principals contendents, 14 candidats competeixen en aquests comicis, en els quals 189.000 equatorians residents a Espanya estan cridats a votar.
Violència i economia, assignatures pendents
La violència és una de les principals preocupacions del país de cara a les pròximes eleccions. En només un any de mandat, Noboa ha hagut d’adoptar mesures extremes per frenar la violència a l’Equador. «Mai abans hi ha hagut aquest nivell de violència», assegura la Jimena. «Les bandes de narcotràfic acovardeixen la gent, per tenir-la sumida en la pobresa i en la ignorància», afegeix.
Episodis com la fuga de dos narcotraficants poderosos, motins carceraris, segrestos, atemptats amb cotxes bomba i l’assassinat del fiscal César Suárez van obligar Noboa a declarar l’estat d’excepció primer i més tard un «conflicte intern armat», i va atorgar als militars un rol clau en la lluita contra 22 bandes criminals a tot el país. No obstant, Fabricio Cabrera, resident a Barcelona des de fa 25 anys i president del Comitè Cívic Equatorià a Catalunya veu insuficient la gestió de l’actual president. «Crec que ha de posar una mica de mà dura en aquest sentit i canviar la constitució», assegura.
![](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/9851f141-98f6-4889-829a-e22114ce1d3d_16-9-aspect-ratio_default_0.jpg)
Fabricio Cabrera, a la plaça de la Vila de Gràcia. /
Un altre dels grans temes és l’economia. La pobresa a escala nacional se situa en un 26% i a les zones rurals arriba a un 43%, segons l’informe anual de Human Rights Watch. «L’economia de l’Equador està molt deteriorada», comenta la Jimena. «Amb un sou que sigui d’uns 300 o 400 dòlars al mes no es pot viure», assegura.
Javier Miño, a Barcelona des de l’any 2001, creu que la falta de polítiques públiques és una de les grans causes de la situació econòmica que travessa el país. «L’economia s’ha vist molt debilitada. Estem sobreendeutats, sense gens d’obra pública», assegura. A més, atribueix la falta de fons públics a la corrupció. «Si hi ha molts diners i no es fa obra pública, ¿on són aquests diners?», comenta el Javier.
Apostar per Noboa o votar pel canvi
Tant la Jimena com el Fabricio creuen que mantenir Noboa en la presidència és la millor opció per a l’Equador. «Li hem de donar una oportunitat més perquè pugui transformar l’Equador en un país pròsper i econòmic», diu el Fabricio.
Notícies relacionadesNo obstant, el Javier assegura que «l’Equador està en una caiguda lliure increïble per culpa del Govern actual i els dos anteriors». Afirma que el país necessita un canvi de sentit i tornar a les polítiques d’èpoques més pròsperes com les del Govern de Correa. «Evidentment, hi ha una sola candidatura que representi el canvi i aquesta és la proposta de Luisa González», conclou.
Aquest diumenge es decidirà l’elecció dels equatorians, sempre que un candidat aconsegueixi la majoria dels vots vàlids o el 40%, amb una diferència superior a 10 punts percentuals respecte al segon. En cas contrari, es convocarà una segona volta. Sigui quin sigui el resultat, el pròxim Govern de l’Equador haurà d’afrontar una greu inestabilitat, una violència extrema i una preocupant situació econòmica.
- Racons emblemàtics de Catalunya L'increïble poble de conte a menys de 40 minuts de Manresa
- Pisos turístics Gonzalo Bernardos té el culpable de dinamitar el mercat de l’habitatge: «Mirar cap a un altre costat…»
- Forta discrepància Exclusiva Mamarazzis: Piqué no es muda a Miami i Shakira s’emporta els seus fills de gira
- Previsió meteorològica Pluja a bots i barrals: el pronòstic del Meteocat per a Catalunya
- Ciència Albirat per primera vegada un diable negre viu a la superfície del mar
- Immigració irregular Baviera, el model de ‘custodia compartida’ sobre les fronteres al qual miren el Govern i Junts
- Queixa al Govern Junts demana el cessament del director de Trànsit pel tall de 14 hores de l’AP-7 a Tarragona de divendres
- Aeroport del Prat Aterra d’emergència un avió a Barcelona per donar assistència mèdica a un passatger
- La política de Trump Aranzels que empobreixen
- Comicis presidencials Equatorians a Barcelona confien que les eleccions canviïn el rumb del país: «L’Equador està en una caiguda lliure increïble»