L’estratègia empresarial ha d’abaixar els preus i buscar destinacions

L’estratègia empresarial ha d’abaixar els preus i buscar destinacions
1
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez

La Unió Europea està en alerta, a l’espera de veure com es materialitza l’amenaça aranzelària llançada per part de Donald Trump a la UE. Davant l’expectativa, ¿quina és l’estratègia que han d’adoptar les més 10.000 empreses espanyoles que exporten al país?

La Cambra de Comerç d’Espanya recorda que les empreses podrien aplicar les lliçons apreses en l’anterior etapa Trump, quan van expandir la seva presència a mercats emergents, van buscar nous socis comercials i van avançar acords amb importadors i distribuïdors nord-americans per renegociar preus, terminis i condicions, amb la intenció de repartir l’impacte dels aranzels. No obstant, obrir nous mercats no és una acció ràpida que es pugui materialitzar d’un dia per l’altre. "Fer clients a nous països requereix molt d’esforç, físic i econòmic", reflexiona Marisa Poncela, exsecretària d’Estat de Comerç i assessora a LLYC.

Reduir costos

Notícies relacionades

L’estratègia més immediata que hi ha a l’abast de les exportadores passa per intentar minimitzar l’encariment d’un 10% o d’un 20% del producte (si els EUA apliquen nous aranzels d’aquest calibre a la UE). I per a això es pot intentar reduir costos, diferenciar el producte, donar un millor servei al client o atorgar-li facilitats de pagament, resumeix l’exsecretària d’Estat.

Més enllà de la reacció ràpida, els experts recomanen que cada empresa faci un mapa d’avaluació dels seus riscos geopolítics i diversificar les destinacions de les seves exportacions. "Els riscos geopolítics no eren al radar de les empreses fins a la pandèmia", explica Poncela. Des d’aleshores, no obstant, no han deixat d’interferir en els negocis. Ana Royuela, sòcia de Fiscalitat Internacional i Contenciós Tributari d’EY Abogados, aconsella que cada companyia faci el seu propi "test de resiliència" i "modelitzar escenaris".