Conferència de seguretat de Múnic
Scholz es regira contra la ingerència dels EUA a favor de la ultradreta en la campanya alemanya
El canceller respon durament al vicepresident nord-americà, JD Vance, després que aquest hagi mostrat el seu suport als ultres de l’AfD

El suport declarat del vicepresident dels EUA, J.D. Vance, a la ultradreta alemanya ha derivat en una topada insòlita entre dos aliats transatlàntics que durant dècades s’han considerat socis incondicionals, com són Washington i Berlín. «No acceptarem ingerències a favor d’aquest partit, en la nostra democràcia i en les nostres eleccions», va afirmar el canceller Olaf Scholz, en l’obertura de la segona jornada de la Conferència de Seguretat de Múnic (MSC, per les seves sigles en anglès).
Scholz no va anar amb embuts, a una setmana de les eleccions generals en les quals aspira a la relecció: «Recolzar Alternativa per a Alemanya és incompatible amb el ‘mai més’ (al nazisme)», va afegir el canceller. Va al·ludir així a la visita que va fer Vance abans d’intervenir davant l’MSC a l’antic camp de concentració nazi de Dachau, als afores de Múnic. Scholz va asseverar que l’AfD és un partit que relativitza l’Holocaust i entre les files del qual, va recordar, es qualifica el nazisme com una «cagadeta d’ocell» en el conjunt de la gran història alemanya. El canceller va recordar així aquesta comparació, procedent del fundador de l’AfD i encara president honorari d’aquest partit, Alexander Gauland. «És una trivialització monstruosa dels crims del nazisme», va afegir.
La segona jornada de l’MSC estava marcada pel que, en mitjans alemanys, s’ha considerat una venjança de Vance amb Europa i des de territori alemany. En la seva intervenció davant d’aquest fòrum internacional, el vicepresident dels EUA va criticar el cordó sanitari contra la ultradreta i va afirmar que a Europa s’estava soscavant la llibertat d’expressió.
La primera reacció alemanya a Vance va venir el mateix divendres, a través del ministre de Defensa, Boris Pistorius, del Partit Socialdemòcrata com Scholz, que va intervenir unes hores després del segon del president Donald Trump. Va modificar sobre la marxa el seu discurs, que s’havia d’orientar en la situació a Ucraïna, per qualificar sense pal·liatius d’«inacceptable» la ingerència de Vance. Llavors, se sabia ja que el vicepresident dels EUA s’havia reunit en un hotel de Múnic amb la líder de l’AfD i candidata a la Cancelleria, Alice Weidel.
La formació ultradretana no està convidada a l’MSC i està exclosa com a aliada per la resta de formacions de l’espectre parlamentari alemany. Va en segona posició en els sondejos davant les eleccions del 23 de febrer, per darrere del bloc conservador de Friedrich Merz. La reunió entre Weidel i Vance va ser un cop per al conjunt de la classe política alemanya. Vance s’havia reunit, com estava programat, amb Merz, però no ho va fer amb Scholz.
Notícies relacionadesEl primer ministre de Baviera, Markus Söder, ja havia deixat clar en la seva pròpia intervenció davant l’MSC que el seu país no necessita ‘recomanacions de vot’ procedents de l’exterior. Söder lidera la Unió Socialcristiana de Baviera (CSU),partit que forma part del bloc de Merz.
El recolzament de Vance a l’AfD segueix a les intervencions en la campanya electoral alemanya de l’assessor de Trump, Elon Musk, en recolzament de Weidel. Musk ha arribat a afirmar que l’AfD és l’únic partit que pot ‘salvar’ Alemanya, frase que va transmetre primer en el seu compte a X i després en intervencions virtuals en mítings de Weidel.
- Tecnologia Whatsapp ja et permet saber si el teu missatge ha sigut llegit per una persona diferent del destinatari original
- La història d'amor de l'exbisbe de Solsona, Xavier Novell, i Sílvia Caballol es convertirà en una sèrie de televisió
- Sondeig de la Generalitat Enquesta CEO: El PSC es manté al capdavant i la caiguda de Junts impulsa a Aliança Catalana
- Una fàbrica de Badalona, acusada de "risc inacceptable" de càncer
- Les obres de la Sagrera obliguen a destapar un altre cop la vil·la romana enterrada
- Aquesta és la ciutat on millor es menja d'Espanya, segons Dabiz Muñoz
- Vins Mas Pòlit celebra els seus 450 anys d'història lligats al vi i a l'Empordà
- Televisió ‘Les tortugues ninja’ tornaran l'11 d'abril a 3Cat 30 anys després
- DAVANT DEL COMITÈ DE COMPETICIÓ L’Osasuna presenta recurs per «alineació indeguda» d’Iñigo Martínez amb el Barça
- Mobilitat ferroviària Una avaria deixa sense servei 140 quilòmetres i 26 estacions de la línia R3 de Rodalies durant tres hores