La CE organitzarà amb regularitat reunions sobre riscos de seguretat

La presidenta Von der Leyen vol reforçar els sistemes d’alerta primerenca

La CE organitzarà amb regularitat reunions sobre riscos de seguretat

OLIVIER MATTHYS / EFE

2
Es llegeix en minuts

La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, va anunciar ahir que organitzarà reunions de seguretat regulars amb tots els seus comissaris per estar preparats davant possibles amenaces, en una compareixença en la qual ha fet balanç sobre els seus primers 100 dies de mandat centrats a reforçar la competitivitat i la defensa europees. "El món que ens envolta canvia a la velocitat del llamp. Els canvis geopolítics sacsegen les aliances. Dècades de certeses s’enfonsen. I encara tenim una guerra brutal a les nostres fronteres", va dir l’alemanya. Per això, es faran regularment reunions perquè els membres del seu Executiu estiguin permanentment informats de potencials amenaces de seguretat interna o externa.

L’objectiu d’aquestes reunions és poder anticipar-se. "L’important és que rebem regularment informació dels serveis de seguretat pertinents per avançar-nos als esdeveniments i mantenir-nos a l’avantguarda", va dir Von der Leyen. "Només si tenim un coneixement clar i profund de les amenaces, incloses les híbrides, podem contribuir de manera efectiva a la seguretat col·lectiva", va afegir.

La presidenta no va aclarir quan començaran aquestes reunions, però la seva periodicitat dependrà de les circumstàncies. Tots els comissaris estaran representats, perquè l’experiència dels últims anys mostra que qualsevol cosa, des de l’energia fins a la migració, pot ser utilitzat com un risc. "Mai hauria pogut imaginar com certs temes podrien ser utilitzats com a amenaça contra nosaltres", va dir.

L’era de la seguretat

La mesura dona una mostra de l’estat d’ànim a Brussel·les. La seguretat i la defensa s’han convertit en les principals prioritats de l’Executiu comunitari pràcticament en qüestió de setmanes. La UE ha avançat més en la cooperació en aquests àmbits i en l’augment de la inversió en els últims dies que en dècades.

"Si fa sis mesos m’haguessin preguntat, m’hauria enfocat en la part de prosperitat", va reconèixer la presidenta de la Comissió sobre el que esperava que fossin els seus primers mesos de mandat. Von der Leyen va presentar iniciatives en aquest àmbit com la guia per a la competitivitat o el pla per descarbonitzar la indústria. Però sens dubte el vaixell insígnia de les polítiques d’aquests primers mesos ha sigut el pla per rearmar Europa".

La presidenta de la Comissió va defensar el seu pla per reforçar la política de defensa europea, al qual els líders van donar el seu suport dijous passat. Un pla que passa per mobilitzar fins a 650.000 milions d’euros extra per a despesa militar relaxant les normes fiscals i posant en marxa un nou instrument financer per valor de 150.000 milions per facilitar préstecs en condicions avantatjoses per als països.

Notícies relacionades

Amb els seus pressupostos nacionals, els països podran fer el que considerin millor, però amb els préstecs, Von der Leyen crida els governs a contribuir al desenvolupament de la indústria local. "Dic que aquest pla de 800.000 euros per a defensa és tan històric perquè invertir en l’economia és una tendència habitual al mercat únic per a la Unió Europea. Però invertir específicament en la indústria de la defensa a aquesta escala és molt nou", va assenyalar.

Von der Leyen va afirmar que en les pròximes setmanes es redactaran les propostes legals que tradueixin aquest pla en mesures concretes. També va explicar que el llibre blanc sobre defensa que presentarà en les pròximes setmanes anirà un pas més enllà a l’hora d’analitzar i respondre a possibles amenaces. Sobre l’ús del deute conjunt que li demanen els líders europeus va reconèixer que "res està fora de la taula".