Les milícies kurdosirianes accepten dissoldre’s i s’uneixen al Govern
En una reunió sorpresa, el líder de les YPG assumeix la integració a l’Estat sirià en un termini de nou mesos

En un acord històric firmat en un moment de màxima tensió a Síria, el líder de les milícies kurdosirianes de les YPG, Mazloum Abdi, va acceptar ahir a la nit la dissolució del seu grup i integració –tant dels seus milicians com de la seva administració política– a l’Estat sirià.
Així ho va firmar Abdi en un acord juntament amb el president interí sirià, Ahmed al-Sharaa, pel qual es compromet a acabar amb l’autonomia kurda a l’est de Síria a canvi de "la garantia del respecte de representació de tots els sirians i la seva participació en el procés polític que viu el país", després de la derrota de l’expresident sirià, Bashar al-Assad, el desembre de l’any passat.
Els kurds de Síria, durant els primers anys dels Assad en el poder, van ser considerats ciutadans de segona: a molts se’ls negava fins i tot la concessió de passaport. Durant els anys de la Guerra Civil siriana, així, els kurds de l’est del país van crear la seva pròpia administració política i militar, les YPG i les Forces Sirianes Democràtiques (FSD).
Notícies relacionades"Acordem que es reconeix a la comunitat kurda com una comunitat autòctona dins de Síria, i es garanteix el seu dret a ciutadania i plens drets constitucionals", diu el text firmat ahir per Abdi i Al-Sharaa, que acaba amb els llimbs en què es trobava l’administració kurda des de la caiguda d’Assad al desembre i amb el temor del creixement de les hostilitats entre Damasc, Turquia –el gran aliat de la Síria actual– i les milícies kurdosirianes.
"Totes les institucions militars i civils del nord-est de Síria s’integraran dins de l’Estat sirià, inclosos els llocs fronterers, aeroports i jaciments petrolífers", continua el text.
- El germà de Mercè Camprubí, des de Nova York: "Van marxar junts i amb un somriure a la cara"
- Miguel Bosé: "No soc ‘woke’, no soc beneit, ni ho seré mai"
- A Horta-Guinardó El cost per reparar una caldera deixa sense aigua calenta una guarderia pública de Barcelona
- Accident mortal Moren dos motoristes al xocar amb un cotxe que va envair el carril contrari a Riudarenes
- Malaltia a l’alça L’envelliment eleva les morts per pneumònia a Espanya a màxims històrics: més de 10.300 a l’any
- Ciberdelinqüència Un jutjat de Martorell obliga un banc a pagar els 17.000 euros robats per ciberdelinqüents a una clienta
- Reconeixement El Papa declara «venerable» Antoni Gaudí i fa el primer pas per a la seva beatificació
- Literatura llatinoamericana Jaime Bayly retrata les misèries sexuals de Vargas Llosa i García Márquez a ‘Los genios’
- MEMÒRIA DEMOCRÀTICA El Govern central treu a concurs el ‘Memorial de Cuelgamuros’ per transformar el Valle de los Caídos
- Espai emblemàtic El Teatre Capitol de la Rambla reobrirà la tardor del 2027 sota titularitat municipal