Trump escala la confrontació amb el Canadà en una altra jornada caòtica

El president dels EUA anuncia taxes del 50% per a l’acer i l’alumini del Canadà i hores després la Casa Blanca es fa enrere

Trump escala la confrontació amb el Canadà en una altra jornada caòtica
2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain
Idoya Noain

Corresponsal als EUA

Ubicada/t a EUA

ver +

La muntanya russa en què s’ha convertit la política comercial i exterior de Donald Trump continua creant moments explosius que estan sacsejant els mercats, disparant la incertesa i la volatilitat i elevant tensions amb aliats tradicionals. Ahir, els sotracs i vaivens es van centrar en la relació dels Estats Units amb el Canadà, un històric soci i veí del qual el república continua atacant la independència i sobirania.

Trump es va despertar i va penjar un missatge en la xarxa Truth Social en el qual va anunciar que avui, quan en principi entren en vigor els aranzels del 25% a totes les importacions d’acer i alumini als EUA, els d’aquests metalls canadencs assolirien el 50%.

Es tractava d’una mesura de càstig a la decisió d’Ontario de gravar des de dilluns amb el 25% les seves exportacions energètiques a tres estats dels EUA, fet que eleva el preu de l’electricitat que reben Nova York, Minnesota i Michigan. Aquests eren aranzels que el premier de la província, Doug Ford, havia autoritzat en represàlia als del 25% que Trump té en cartera tant per al Canadà com per a Mèxic (des de dijous passat i després d’una setmana caòtica en pausa fins al 2 d’abril) i als "recíprocs" amb els quals Trump, també a partir del 2 d’abril, amenaça tots els seus socis comercials.

Acord "renovat"

Tot i que Ford havia insistit que els mantindria, ahir al migdia va fer marxa enrere després que Howard Lutnick, secretari de comerç de Trump, estengués el que el premier va definir com una "branca d’olivera". "La temperatura ha de baixar", va dir Ford, que va anunciar en roda de premsa que una delegació canadenca serà a Washington per negociar.

Aquesta reunió es farà demà, segons un comunicat conjunt de Lutnick i Ford, i inclourà converses sobre un acord comercial "renovat" entre els EUA, el Canadà i Mèxic abans de l’entrada en vigor dels aranzels recíprocs.

Notícies relacionades

Després d’aquest anunci de Ford, Trump va dir en una roda de premsa improvisada a les portes a la Casa Blanca, juntament amb Elon Musk i diversos Tesla, que s’està repensant el càstig al Canadà. "Ho estic estudiant, però probablement", va dir quan li van preguntar si no aplicarà l’amenaça de doblar al 50% els aranzels a l’acer i alumini canadencs. Poc després un portaveu de la Casa Blanca i un assessor de Trump van confirmar que el Canadà només tindrà, com la resta de països, aranzels del 25% per a aquests dos productes.

La tensa jornada no es va limitar a la guerra comercial entre els dos països veïns, en la qual Trump havia amenaçat a més els vehicles canadencs i havia exigit a Ottawa que posi fi a gravàmens als seus productes lactis (que van acordar en el tractat de lliure comerç entre les dues nacions i Mèxic que es va signar en el seu primer mandat). I una part fonamental del missatge de Trump ahir, fins i tot quan va posar en dubte aplicar els aranzels extra al Canadà, va ser atacar de nou la independència del país veí i aliat en l’OTAN.