Guerra comercial
Trump amenaça la UE amb aranzels del 200% al vi i al xampany
Washington replica al gravamen de Brussel·les al whisky
El cava veu amenaçat el seu segon mercat exportador més gran
Entre gener i setembre del 2024, el cava català va exportar 12 milions d’ampolles als EUA

El president nord-americà, Donald Trump, va anar més enllà ahir en l’enfrontament comercial transatlàntic i va amenaçar d’aplicar aranzels de 200% al vi i al xampany europeus com a resposta al gravamen imposat al whisky procedent dels EUA.
L’anunci de Trump va arribar, com comença a ser habitual, en un missatge matutí a la seva xarxa social, Truth Social, en el qual va afirmar que "la Unió Europea és una de les autoritats fiscals i aranzelàries més hostils i abusives del món" i va afegir que va ser "creada amb l’únic propòsit d’aprofitar-se dels EUA".
"Acaben d’imposar un menyspreable aranzel del 50% al whisky. Si no s’elimina immediatament, els EUA imposaran ben aviat un aranzel del 200% a tots els vins, xampanys i productes alcohòlics procedents de França i d’altres països representats per la UE", va advertir Trump, que continua mostrant-se impassible a les conseqüències adverses per a l’economia, els mercats i les relacions internacionals que està provocant la seva política de guerra comercial, que ha disparat incertesa i volatilitat i amenaça el creixement dels EUA. "Això beneficiarà enormement el sector del vi i del xampany als EUA", va apuntar.
El ministre francès de Comerç, Laurent Saint-Martin, va contestar poc després acusant el mandatari nord-americà d’"escalar la guerra comercial que ell va desencadenar". I va afegir: "No cedirem a amenaces i sempre protegirem la nostra indústria".
Si Trump acaba complint aquests els aranzels, el cop a Europa seria considerable. El 2024, segons dades de l’Oficina del Cens dels EUA, el país va importar vi de la Unió Europea per valor d’uns 5.400 milions de dòlars, inclosos uns 1.700 milions en xampany i altres espumosos. També va importar més de 1.000 milions de dòlars en cervesa i més de 3.500 milions en licors com vodka, ginebra i whisky.
Això té un impacte directe en Catalunya, que ha fet dels EUA un dels seus mercats exteriors més importants. En el cas del cava, és el segon país al qual més ven. Entre gener i setembre del 2024, aquesta denominació d’origen va enviar 12 milions d’ampolles al país ara governat per Trump. Van ser 17,8 milions en tot l’any 2023.
El president de la DO Cava, Javier Pagés, va reconèixer ahir que la mesura és "una amenaça", si bé va advertir: "Els cellers que tenen vocació internacional han de continuar invertint", i va recomanar "diversificació". A Juvé&Camps van assenyalar que "una guerra d’aranzels no és bona per a ningú", però creuen que això pot ser una oportunitat de créixer en mercats que donin l’esquena als EUA, com per exemple el Canadà.
El vi
El sector del vi espanyol adverteix que aquesta nova amenaça aranzelària "deixaria fora del mercat nord-americà tots els vins espanyols i nord-americans". José Luis Benítez, president de la Federació Espanyola del Vi, creu que és urgent que les institucions europees i nord-americanes s’asseguin a negociar per evitar que la disputa per l’alumini i l’acer acabi afectant de manera col·lateral la indústria del vi. També el sector cerveser ha reconegut la seva "preocupació" davant la nova amenaça de Donald Trump.
El 2024, els EUA van ser el segon mercat per als vins tranquils espanyols envasats i el primer per als espumosos. En total, l’any passat es van exportar vins des d’Espanya a aquest país per un valor total de 390 milions d’euros. Les principals borses europees van tancar ahir majoritàriament en signe negatiu: Frankfurt va baixar un 0,48%; París un 0,64% i Milà un 0,8%. L’Ibex 35 i el britànic FTSE 100 van protagonitzar un lleuger creixement d’un 0,14% i d’un 0,02%, respectivament.
- El germà de Mercè Camprubí, des de Nova York: "Van marxar junts i amb un somriure a la cara"
- Miguel Bosé: "No soc ‘woke’, no soc beneit, ni ho seré mai"
- Accident mortal Moren dos motoristes al xocar amb un cotxe que va envair el carril contrari a Riudarenes
- A Horta-Guinardó El cost per reparar una caldera deixa sense aigua calenta una guarderia pública de Barcelona
- Impost sobre la renda Avís d’Hisenda: si cobres més de 32.500 euros, tingues en compte això en la teva declaració
- Pandèmia de coronavirus La neteja de plasma per tractar la covid persistent és ineficaç, segons un assaig clínic de Can Ruti
- Negociació amb el Govern ERC s’obre a aprovar un altre suplement de crèdit a Illa si reforça la política antiaranzelària
- Sentència inèdita Un jutge de Madrid veu errors en la loteria de Nadal del 2021: números cantats que no van constar en la llista de premis
- Ciberdelinqüència Un jutjat de Martorell obliga un banc a pagar els 17.000 euros robats per ciberdelinqüents a una clienta
- Reconeixement El Papa declara «venerable» Antoni Gaudí i fa el primer pas per a la seva beatificació