Protesta històrica a Sèrbia contra el seu president

Centenars de milers de persones es manifesten després de la mort de 15 persones

Protesta històrica a Sèrbia contra el seu president
1
Es llegeix en minuts
El Periódico

Centenars de milers de persones, arribades des de tot Sèrbia i convocades pel moviment estudiantil, es van congregar ahir al centre de Belgrad, la capital, per expressar el seu malestar amb el Govern i el president serbi, el populista nacionalista Aleksandar Vucic. Segons imatges aèries de la televisió regional N1, tot el centre de la capital sèrbia, entorn del Parlament, es va atapeir de manifestants, amb banderes de Sèrbia i nombroses pancartes en contra de la corrupció en el Govern i en l’Estat. Segons els mitjans independents citats per l’Agència Efe –com N1 o Nova TV–, la concentració d’ahir és la major a la història moderna de Sèrbia. Així, seria fins i tot més multitudinària que les concentracions que va viure el país balcànic quan a la tardor del 2000 va caure el règim del llavors president autoritari iugoslau Slobodan Milosevic.

La manifestació d’ahir, enmig d’incessants pluges, anava a començar oficialment a les 16.00 hora local (15.00 GMT) davant del Parlament, però va ser traslladada finalment a una plaça pròxima. Tots els accessos al centre de la capital sèrbia, com el pont Branko sobre el riu Sava, estaven des del migdia col·lapsats i bloquejats, segons va relatar un reporter d’EFE al lloc. Malgrat els temors del moviment opositor a Vucic que podrien produir-se accions violentes, la concentració va discórrer pacíficament, sense incidents, en un ambient festiu i alegre.

El mateix president havia predit violència en la marxa i havia amenaçat amb una resposta ferma. Vucic va qualificar les protestes de "revolució de colors" organitzada "des de fora" i va assegurar que la seva sortida del poder només seria possible "si el maten". El moviment estudiantil i l’oposició creuen que el Govern pretenia utilitzar actes violents com a pretext per declarar l’estat d’emergència.

Notícies relacionades

Onada de protestes

Des del començament de l’onada de protestes, desencadenades per la mort de 15 persones al novembre a l’esfondrar-se una teulada de l’estació de trens de Novi Sad, al nord de Belgrad, moltes universitats han sigut ocupades pels estudiants i s’han suspès les classes i exàmens. Els estudiants compten amb el suport de molts ciutadans comuns, però també d’alguns grups opositors. El partit SNS i Vucic controlen la política del país balcànic des del 2012, amb una oposició parlamentària atomitzada, dividida i poc organitzada.