La tragèdia de la disco de Macedònia del Nord deriva en protestes
Les autoritats asseguren que la llicència del local no era vàlida i apunten al "suborn"

El devastador incendi de la discoteca Pulse que diumenge va arrabassar la vida d’uns 60 joves i en va deixar ferits més de 150 va derivar ahir en protestes i mostres d’indignació a Macedònia del Nord. Les manifestacions, que, de moment, afecten sobretot Kocani, la localitat de la tragèdia, van esclatar després que el ministre d’Interior nord-macedoni, Panche Tosh-kovski, apuntés a la corrupció com una de les principals causes de l’accident.
"No morim per accidents; morim per corrupció" i "Aquí tot és legal si tens connexions" eren alguns dels missatges de les pancartes d’una protesta silenciosa a la plaça central de Kocani, majoritàriament pacífica però que, segons Reuters, també va tenir moments de tensió quan un grup va atacar un pub assenyalat per estar suposadament gestionat per la mateixa persona de la discoteca Pulse. Més tard, centenars de persones es van dirigir a la casa de l’alcalde llançant pedres i trencant finestres. "Fem com a Sèrbia: ¡sortim al carrer!", cridaven d’altres. A la capital, Skopje, centenars de persones es van reunir sota la pluja en un acte en memòria dels morts.
La ràbia popular va esclatar després que el ministre Toshkovski comuniqués que la discoteca afectada no tenia "una llicència vàlida". "Aquesta llicència, com moltes altres coses a Macedònia del Nord en el passat, està relacionada amb el suborn i la corrupció", va afegir el polític. Per això, va explicar Toshkovski, ja unes 20 persones han sigut posades sota investigació i 15 van anar detingudes, entre les quals també hi ha funcionaris públics. En concret, un exsecretari d’Estat del Ministeri d’Economia del país, que en el seu moment era responsable de les llicències per a les discoteques, així com un director de departament del mateix ministeri. Completen la llista un exdirector de la Direcció Nacional de Protecció i Rescat, així com persones vinculades a la propietat del local. El Govern nord-macedoni ha anunciat, a més d’una setmana de dol nacional, noves inspeccions en locals nocturns.
La reconstrucció parcial feta fins ara pels investigadors parla d’una tragèdia que es podria haver evitat. Segons les primeres indagacions, l’incendi va ser provocat per un mal ús de material pirotècnic que va arribar al sostre de la discoteca, cosa que va desencadenar les flames i el fum tòxic, ja que l’estructura no comptava amb materials ignífugs. Mitjans locals també van informar que la discoteca només tenia una sortida i cinc extintors, i que el nombre de persones al seu interior (unes 1.500, segons una estimació) superava l’aforament màxim.
Bengales a l’escenari
Notícies relacionadesDiverses persones van morir cremades o intoxicades pel fum, mentre d’altres lluitaven per sortir del local enmig d’una violenta estampida. Moltes d’aquestes persones eren joves d’entre 14 i 24 anys. "Les bengales que eren a l’escenari van encendre el poliestirè del sostre. Vaig sentir una explosió i el sostre es va esfondrar. Tots vam córrer per sortir cap a una porta que servia tant d’entrada com de sortida", va dir un jove a mitjans locals. "Quan va esclatar l’incendi, tots van començar a cridar", va explicar Marija Taseva, de 22 anys, a Reuters. Ella va caure a terra, la van trepitjar i la van ferir a la cara. "La meva germana va morir", va afegir.
El destí dels més de 150 ferits preocupa. Alguns d’ells estan en condicions gravíssimes per cremades molt profundes i enverinament per monòxid de carboni, entre ells almenys 10 que es troben a l’hospital general de Kocani, estan connectats a respiradors i lluitant per les seves vides.
- El restaurant preferit de Lamine Yamal
- Primera fase Així serà la futura Fira a Montjuïc: inici d’obres el 2026 i arquitectes internacionals i locals
- El Sabadell acumula capital i podria liderar una fusió alternativa al BBVA
- Multimilionari José Elías: «Si no vens, la resta no té sentit»
- Gestió hídrica Els pantans de Catalunya arriben al 46,27% de la seva capacitat gràcies a les últimes pluges
- Els germans Roca obriran un nou restaurant a l'hotel Esperit Roca el 27 d'abril
- Catalunya-Aragó El Govern assegura que no té previst tornar a apostar per uns Jocs Olímpics d'Hivern
- L’avenir de la legislatura El Govern central aplaudeix el nou pacte migratori amb Junts, però veu «molt difícil» aprovar els Pressupostos
- «Repesca» dels no immunitzats Catalunya reforça la vacunació contra el papil·loma humà i immunitzarà nois de fins a 18 anys a partir de l’abril
- Mobilitat Els estatuts de la nova empresa de Rodalies no concretaran que l’adscripció a Renfe sigui temporal