La nova Casa Blanca
La presència de Musk al Pentàgon desferma l’alerta per conflicte d’interès
Trump nega que l’empresari participés en una reunió de seguretat sobre la Xina i afirma que va anar a la seu de Defensa simplement per parlar de costos
El president titlla de «porqueria» el diari que va divulgar la presència del magnat a la seu militar dels EUA

Quan ahir Elon Musk va començar a crear problemes més seriosos del que és habitual a Donald Trump, el president primer va negar que el magnat tingués tanta proximitat a ell i després va titllar de "ridícula" la idea d’incloure’l en assumptes de seguretat nacional. El bilionari convertit en assessor de la Casa Blanca havia suposadament d’acudir al Pentàgon ahir al matí per a una reunió en què l’informessin sobre els plans dels EUA per a potencials accions militars a la Xina, segons van explicar a The New York Times diversos alts funcionaris.
Quan la filtració es va replicar a tota la premsa, l’Administració primer va negar l’existència d’aquesta reunió i després va admetre que se celebraria però va dir que no tractaria sobre la Xina. Finalment, Trump va dir que sí que havien parlat sobre la Xina –i altres coses– i que Musk no havia sigut convidat a aquesta part de la conversa.
"No volem tenir una guerra potencial amb la Xina, però els puc dir que, si l’hi tinguéssim, estaríem molt ben equipats per gestionar-la. Però no vull mostrar això a ningú, i certament no ho mostraria a un home de negocis que ens està ajudant tant, que és un gran patriota, que ens està ajudant a reduir costos i que està fent una gran feina lluitant contra aquest increïble malbaratament, frau i abús. Però certament no m’agradaria. L’Elon té negocis a la Xina, i potser hi seria susceptible", va dir Trump una vegada acabada la reunió, en un discurs confús en el qual va mirar de justificar-se davant la premsa.
"La gent es va riure d’aquest article [del New York Times] –va continuar Trump–. ¿Qui faria una cosa així? I el primer que vaig fer va ser trucar a la Susie [Susie Wiles, la cap de Gabinet de Trump a la Casa Blanca] i trucar al Pete [Peter Hegseth, secretari de Defensa] i els vaig dir: ‘¿Hi ha res de veritat en això?’. I ells van dir: ‘És ridícul’. Ara, ell [Musk] és allà per parlar dels costos, del Departament d’Eficàcia Governamental [DOGE]".
La reunió, tot i això, es va acabar duent a terme. Si bé la mera celebració de la trobada havia quedat en l’aire durant les primeres hores d’ahir al matí, els dubtes es van esvair quan la premsa va poder veure Musk arribant en un comboi d’alta seguretat a les instal·lacions del Pentàgon, als afores de Washington DC i on Trump encara no s’ha presentat en aquest segon mandat seu. El New York Times va matisar tot seguit que, després de la filtració, l’Administració nord-americana havia fet un canvi de guió i que es va cancel·lar la trobada de Musk amb les altes esferes del Pentàgon per debatre sobre la possible guerra amb la Xina, però que van mantenir la visita del magnat i li van canviar el propòsit.
Musk es va estar una hora i mitja dins de les altes dependències responsables de la seguretat del país i, segons el Govern nord-americà, el seu paper en la reunió s’hauria limitat a informar sobre els avenços que ha fet en el DOGE que lidera. Trump va titllar de "porqueria" el New York Times, però Musk va anar un pas més enllà qualificant la notícia de "pura propaganda" i instant a emprendre accions legals: "Espero amb impaciència que es processi els que al Pentàgon estan filtrant informació maliciosament falsa al NYT. Els trobarem", va escriure a la xarxa X just abans de la reunió.
Malgrat tot, la mera celebració d’una reunió d’alt nivell al Pentàgon amb un assessor extern és un acte polític sense precedents i continua la preocupació sobre el fet que s’hagi proporcionat a Musk accés a algunes de les informacions més altament classificades.
Notícies relacionadesNegocis a la Xina
Musk, que dirigeix la companyia aeroespacial SpaceX i el fabricant d’automòbils elèctrics Tesla, té autorització de seguretat i ha guanyat rellevància pel que fa a la política militar sota l’Administració Trump. Tot i això, els seus vincles comercials amb la Xina han arribat a crear preocupacions ètiques. La fàbrica de Tesla a la ciutat de Shanghai representa més de la meitat de les seves entregues globals.
- Viral Paga 1.360 euros per aparcar dos mesos a La Maquinista de Barcelona: "Costa més que el cotxe"
- L’agost del 2020 La Fiscalia demana presó per a una dona per «no vigilar» un nen que va morir ofegat a la platja de Badalona
- Alerta en estrangeria pel frau amb el registre de parelles de fet
- Enquesta El 32% dels catalans està a favor de la independència i el 27% en contra, segons el CEO
- Catalunya provarà a partir de l’abril en 26 CAPs el model d’atenció en 48 hores