Repressió política

Onada de detencions durant les protestes ciutadanes a Turquia

Desenes de milers de manifestants es concentren als principals municipis per la detenció de l’alcalde d’Istanbul, opositor d’Erdogan

Onada de detencions durant les protestes ciutadanes a Turquia
2
Es llegeix en minuts
Adrià Rocha Cutiller
Adrià Rocha Cutiller

Periodista

ver +

Almenys 343 persones van ser detingudes a Turquia divendres a la nit en l’última jornada de protestes al país. Les manifestacions van arrencar dimecres passat per la detenció, de matinada, de l’alcalde d’Istanbul, l’opositor Ekrem Imamoglu. Segons tots els sondejos –molts dels quals atorgaven la victòria a Imamoglu–, el polític opositor és el més popular de tot el país fins i tot per davant del president turc, Recep Tayyip Erdogan.

A la xifra de detinguts, a més, se li han de sumar 97 persones més, capturades durant la matinada d’ahir a les seves pròpies cases, en una operació policial a Istanbul contra joves manifestants, molts dels quals són universitaris. A tots ells, també s’han de sumar 56 individus més, detinguts durant els últims dies per les seves publicacions a les xarxes socials –parcialment bloquejades arreu del país.

"Tots aquells que busquen corrompre l’ordre social, amenacen la pau i la seguretat de la nostra nació, i busquen provocar el caos mai tindran l’oportunitat de fer-ho. Les seves accions no seran tolerades", va assegurar ahir el ministre de l’Interior turc, Ali Yerlikaya.

Erdogan, aquest divendres a la nit, va anar diversos passos més enllà: "Turquia no és un país que estigui al carrer. No permetrem aquest terrorisme de carrer. De la mateixa manera que no ho hem permès fins ara, d’ara endavant tampoc permetrem que continuïn amb el seu terrorisme de carrer", va dir a la xarxa social X el president de Turquia.

Aquesta onada de protestes, a la qual de moment no s’entreveu el final, és la bateria de manifestacions més important a Turquia des del moviment de Gezi, el 2013, que va tenir el país i l’Administració d’Erdogan en escac durant unes quantes setmanes. Aquella onada va ser durament reprimida per la policia, i inspira ara molts dels joves manifestants actuals, que criden i s’esgargamellen amb eslògans creats en aquell moment.

Destrucció de la vida política

Notícies relacionades

Aquesta ocasió, no obstant, difereix una mica de llavors, quan el principal partit de l’oposició, el Partit Republicà del Poble, feia una crida activa a les protestes, vistes ara pel partit com un recurs vàlid després que el "Govern hagi destruït la via democràtica i política".

"Ens estem preparant per a tot el que pugui passar, i deixem totes les portes obertes", assegura a EL PERIÓDICO el viceportaveu parlamentari del CHP, Gökhan Günaydin.