Centenars de gazians exigeixen el final de la guerra i que Hamàs deixi el poder

L’enclavament palestí acull les més grans manifestacions des dels atacs del 7-O

Centenars de gazians exigeixen el final de la guerra i que Hamàs deixi el poder
2
Es llegeix en minuts
Andrea López-Tomàs
Andrea López-Tomàs

Periodista i politòloga. Corresponsal a l'Orient Proper des de Beirut.

ver +

Han passat més de 530 dies des de l’inici de la guerra contra Gaza. Uns 50.144 palestins han mort per la violència israeliana, i més de 113.700 han resultat ferits. La pràctica totalitat de la població gaziana ha sigut desplaçada diverses vegades, i la gran majoria ha perdut la seva llar. Després de tota aquesta brutalitat, el poble gazià ha dit prou. Dimarts van tenir lloc les manifestacions més grans a la Franja de Gaza des de l’atac del 7 d’octubre del 2023. "Volem el final de la guerra", van exigir centenars de persones al nord de l’enclavament, on també van clamar "Hamàs, fora".

Enmig de la devastació del nord de Gaza, centenars de palestins van demanar el final del conflicte i la sortida de Hamàs del poder. Es tracta d’una rara mostra pública d’oposició al grup palestí, ja que el seu atac del 7 d’octubre del 2023 va ser el que va desencadenar la guerra. Abans, Hamàs governava la Franja amb mà de ferro, perseguint els seus crítics i obstaculitzant la llibertat d’expressió. Diferents vídeos que corren per les xarxes socials des de dimarts a la nit mostren gent anant per un carrer polsós de Beit Lahia entre edificis fets malbé per la guerra, corejant "¡Fora, fora, fora, Hamàs, fora!".

Un missatge compartit a les xarxes socials va convocar per a la passada nit nou protestes contra Hamàs a Gaza. "Les nostres veus han d’arribar a tots els espies que van vendre la nostra sang", van afirmar els organitzadors de la convocatòria. "Que escoltin la vostra veu, que sàpiguen que Gaza no està en silenci i que hi ha un poble que no acceptarà ser erradicat", van afegir.

La veu de Fatah

Al seu torn, el portaveu de Fatah a Gaza, Munther al-Hayek, va instar el grup palestí a cedir el poder, afirmant que el seu domini a l’enclavament amenaça la causa palestina, segons l’agència de notícies palestina Wafa. El portaveu, el partit del qual és rival intern de Hamàs, va instar el grup a atendre les demandes de la població i a dimitir pel bé comú, i va afirmar que posar fi al vessament de sang infantil ha de ser una prioritat.

Notícies relacionades

Per la seva banda, Hamàs ja va declarar la seva disposició a cedir el control de Gaza després del final de la guerra. Fins i tot va acollir la proposta liderada per Egipte per a la reconstrucció de l’enclavament, que preveu la creació d’un comitè de tecnòcrates que s’encarreguin d’administrar el territori durant la primera fase de l’esmentat pla. També durant dimarts, van continuar les manifestacions a Israel per exigir la represa de la treva i l’alliberament de més ostatges. Ara fa una setmana, el Govern del primer ministre, Benjamin Netanyahu, va decidir reprendre els combats a la Franja de Gaza.

Ahir a primera hora, almenys 11 palestins van morir com a resultat de nous bombardejos israelians. Entre les víctimes mortals es troben cinc nens, uns dels quals era un nadó de només sis mesos. Durant els últims vuit dies de brutal violència, centenars de persones han sigut assassinades i al voltant de 142.000 han tornat a ser novament desplaçades, segons dades aportades per les Nacions Unides.

Temes:

Hamàs Gaza