Un risc sísmic constant

La falla de l’actual Myanmar és una de les estructures geològiques més actives de la regió. La seva dinàmica tectònica i el seu historial eleven el seu potencial perill.

Un risc sísmic constant

EFE

2
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

El terratrèmol que va afectar ahir diversos països del sud-est asiàtic ha tornat a posar en el focus d’atenció una de les estructures geològiques més actives i potencialment perilloses de la regió, l’anomenada placa de Myanmar, que representa una amenaça constant a causa de la seva dinàmica i l’historial de moviments sísmics. No obstant, tot i que els sismes són freqüents a la zona, el d’ahir és possiblement el més intens que es registra en territori continental de Myanmar des de fa almenys 50 anys.

La placa o microplaca de Myanmar és una estructura geològica de tipus transformant, és a dir, una zona on dues plaques tectòniques llisquen lateralment una respecte a l’altra. En aquest cas, la falla separa les plaques de Sunda i Myanmar. Aquesta última es mou cap al nord a una velocitat de rotació de 2,667° per cada milió d’anys com a resposta a la subducció –el procés geològic en què una placa tectònica llisca per sota d’una altra, i s’enfonsa en la capa terrestre– de la placa indoaustraliana sota l’euroasiàtica. Aquesta interacció genera una acumulació constant d’energia sísmica, que, quan s’allibera, provoca terratrèmols. De fet, aquests moviments tectònics van originar els arxipèlags volcànics d’Andaman i Nicobar i els van allunyar de la península en la qual es troba Malàisia.

La falla de Myanmar, de fet, és una de les zones geològiques de la Terra amb més potencial per generar terratrèmols destructius. L’activitat tectònica per identificar patrons de risc es monitora constantment, però, tot i així, és difícil predir-los.

El sisme de Myanmar recorda la vulnerabilitat de les ciutats i comunitats situades a prop de la falla. Un dels principals desafiaments en aquesta regió és la falta de preparació davant sismes de gran magnitud, ja que moltes edificacions no estan dissenyades per resistir moviments intensos i els sistemes d’alerta primerenca encara requereixen millores per mitigar l’impacte.

Notícies relacionades

Desastres anteriors

En esdeveniments previs, com és el cas del terratrèmol del 2011 a Myanmar, de magnitud 6,8, es van registrar importants danys en infraestructures i un significatiu nombre de víctimes mortals. El tsunami a l’Índic del 2004 també va tenir el seu origen a la frontera entre la placa birmana i la placa índica. En aquell cas, el sisme va ser de magnitud 9, un dels més potents mai registrats. Poc, temps després, el 2005, un nou terratrèmol de magnitud 8,7 es va produir a la zona.