Efectes de la nova Casa Blanca
El "malson" Trump per als científics
Investigadors residents als Estats Units expliquen a EL PERIÓDICO, des de l’anonimat per por de represàlies, casos de beques cancel·lades, processos de selecció paralitzats i fins i tot deportacions. A col·laboradors de centres nord-americans els pregunten si la seva feina està vinculada a la "ideologia de gènere" o a la Xina.
«Estem entrant en una nova era d’obscurantisme», denuncia una investigadora
Els tècnics creen xarxes clandestines per intercanviar dades que tenen por que els censurin

Fa gairebé una dècada que la Teresa (nom fictici) treballa en un centre d’investigació capdavanter dels Estats Units. S’hi va traslladar des del seu Perú natal per estudiar l’impacte d’un virus tropical en la salut pública. Ara fa unes setmanes, sense cap avís previ, la beca que tenia va ser revocada d’una manera sobtada i sense possibilitat d’apel·lació perquè, segons argumentava en una carta remesa l’Institut Nacionals de Salut (NIH), la seva investigació "ja no està alineada amb les prioritats del Govern" de Donald Trump.
"Només tenim fons per investigar uns mesos més i prou. Després no sé pas què serà de mi ni del meu equip", explica aquesta científica en una conversa amb EL PERIÓDICO en la qual demana de mantenir l’anonimat per por de rebre més represàlies. No és l’única dels científics amb qui ha parlat aquest diari que s’estimen més no exposar-se per por d’anar a parar a l’ull del huracà Trump. "No només ens estem quedant sense finançament, sinó que són molts els científics que, com jo, cada matí anem al laboratori amb por de ser deportats", afegeix.
Fa tan sols uns dies va transcendir la detenció d’una investigadora russa afiliada a la Facultat de Medicina de Harvard, a Boston. També s’ha divulgat el cas d’una científica turca de la Universitat de Tufts, a Massachusetts, que va ser detinguda pel Departament de Seguretat Nacional (DHS) quan es dirigia al seu centre de treball. I el d’un estudiant de la Universitat de Colúmbia detingut per una protesta a favor de Palestina.
A principis d’aquest març també es va conèixer el cas d’un investigador francès a qui van negar l’entrada als Estats Units per haver expressat a través de missatges personals una opinió negativa sobre la política de Donald Trump en el terreny científic. Segons va explicar el Govern francès, aquest ciutadà havia sigut acusat de "mostrar odi cap a Trump, la qual cosa es podria qualificar de terrorisme". "La repressió és tan forta que ara mateix no hi ha ningú que s’atreveixi a parlar d’aquests temes en públic perquè tenen por de deixar empremta i que sigui utilitzada en contra seu. Hi ha massa amenaces latents", diu la Teresa.
Són molts els científics que afirmen que ara mateix als centres d’investigació dels Estats Units s’hi respira por, incertesa i, en general, un aire de tensió. Sobretot entre investigadors d’origen migrant, que representen un 20% dels investigadors contractats i fins a un 43% del cos d’estudiants. També hi ha por entre els que pertanyen a alguna minoria.
A Reddit, una xarxa social en què els usuaris poden fer comentaris de manera anònima, són desenes els "fils" en què es relata aquesta situació. Hi ha qui parla de beques revocades d’un dia per l’altre, fons congelats i processos de selecció que han quedat totalment paralitzats sense cap explicació.
També són molts els que expliquen com la seva línia d’investigació ha quedat completament desmantellada per les polítiques de Trump i que ja no saben com han de redirigir els seus esforços. És el cas, per exemple, de científics especialitzats en el canvi climàtic, la perspectiva de gènere o els drets LGBT. A les universitats s’informa del tancament absolut de tots els programes d’inclusió, ja sigui per a dones o per a minories.
És en aplicació de la directiva que porta per títol Ending ilegal discrimination and restoring merit-based opportunity, una llei federal del Govern de Donald Trump que exigeix que no s’utilitzi cap fons per a iniciatives o programes que promoguin la diversitat, l’equitat i la inclusió (DEI). "És un malson i, encara pitjor, no sé com ens en sortirem", afirma un usuari.
La Hillary (nom fictici) ha nascut i desenvolupat tota la seva carrera als Estats Units, però ara, després de l’arribada de Trump al poder, afirma que no té clar si es podrà quedar al seu país natal. La seva especialitat són els estudis històrics amb perspectiva de gènere. Concretament, ha desenvolupat diversos treballs sobre l’impacte de malalties de transmissió sexual en dones de baixos recursos en una regió dels Estats Units.
"Totes les meves línies de treball són en la llista negra de conceptes vetats per Trump. Estem entrant en nova era de l’obscurantisme", diu aquesta investigadora, que reconeix que les últimes setmanes s’ha passat hores fotografiant arxius històrics relacionats amb la seva investigació per la por que també els tanquin aviat. "S’estan creant xarxes clandestines per intercanviar aquesta mena de dades subjectes a censura", assenyala aquesta sociòloga.
Europa busca descontents
La Mónica (nom fictici) és una viròloga d’origen espanyol, però, segons explica ella mateixa, ha passat "tota la vida" investigant als Estats Units. Les polítiques de Trump no han afectat d’una manera directa la seva feina, però sí que ho han fet en molts dels projectes paral·lels de què es nodreix. Ara fa unes quantes setmanes va rebre una trucada d’un centre d’investigació espanyol per oferir-li feina a Espanya. Això sí, només per a ella, a escala individual, i no per a la resta del seu equip.
"Entenc que des d’Europa hi hagi gent que això ho vegi com una oportunitat per captar científics pioners; ara bé, ¿què passa amb tots els altres?, ¿què passa amb els investigadors que estan començant o amb els que tenen un bon currículum però que no arriben al llindar de l’excel·lència? Migrar podria ser el salvavides d’alguns d’aquests científics, però no resol ni de bon tros el problema", diu.
Notícies relacionadesMentrestant, a Europa, l’huracà Trump també es nota als centres d’investigació. Segons ha pogut saber EL PERIÓDICO, diversos investigadors espanyols que col·laboren amb institucions dels Estats Units han rebut les últimes setmanes un qüestionari en què han de declarar, per exemple, si la seva feina està subjecte a "ideologia de gènere" o "estudi del canvi climàtic" o si està vinculada amb la Xina, Rússia, Cuba o l’Iran.
El qüestionari, a què ha tingut accés aquest diari, consta de cinc folis i 36 preguntes i, segons s’estipula en un epígraf, només té caràcter informatiu. Hi ha molts d’aquests investigadors, però, que tenen por que, si van en contra de les polítiques de Trump, els seus treballs també es podrien veure afectats. Hi ha preguntes com aquesta: "¿Aquest projecte contribueix directament a limitar la immigració il·legal o a enfortir la seguretat fronterera dels EUA?".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Els treballadors podran avançar tres anys la jubilació parcial a partir de demà
- Pòdcast José Elías ho deixa clar: en què invertir per tenir rendibilitat sense riscos
- Sentència «explosiva» a França La justícia inhabilita Le Pen cinc anys per desviació de fons públics
- MotoGp Marc Márquez demostra el seu enorme poder als EUA
- quo vadis barcelona Salvador Alemany: «Vam perdre el pols per afrontar aquesta crisi»