Els EUA volen que Espanya gasti més en defensa i elimini la ‘taxa Google’
Bessent va traslladar a Cuerpo la seva queixa pel gravamen que Hisenda aplica als serveis digitals igual com altres països
El secretari del Tresor protesta per l’aplicació d’altres barreres no aranzelàries

El secretari del Tresor dels EUA, Scott Bessent, va demanar al ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, una despesa més gran en defensa per part d’Espanya i li va expressar la seva queixa per la denominada taxa Google que Hisenda, i altres països, apliquen als serveis digitals. El secretari del Tresor també es va queixar per l’aplicació d’altres barreres no aranzelàries davant productes i serveis dels EUA, com podrien ser impostos i exigències regulatòries espanyoles.
Així ho fa notar l’Administració nord-americana en un breu però dur i exigent comunicat emès després de la trobada que Bessent i Cuerpo van mantenir a Washington. Al comunicat s’informa que el secretari i el ministre van mantenir una conversa "franca" sobre temes "relacionats amb el comerç entre els EUA i Espanya", recorrent a un dels adjectius que va utilitzar el mateix Cuerpo per qualificar aquesta reunió: "oberta i franca", a més de "positiva i constructiva".
En la seva trobada amb els mitjans de comunicació, després d’haver-se reunit amb Bessent, el ministre Cuerpo va explicar que ell va parlar a Bessent del compromís d’Espanya amb l’OTAN per complir l’objectiu d’elevar la despesa en defensa al 2% del PIB i de fer-ho "de manera avançada" en el temps. A més, va explicar al secretari del Tresor la proposta d’Espanya d’ampliar el concepte de despesa en defensa: "Hem posat sobre la taula els arguments que ha posat el president del Govern, assenyalant que no només parlem de defensa, sinó que ampliem el concepte de seguretat. Per a un país com Espanya els elements relacionats amb la ciberseguretat, per exemple, són elements fonamentals", va dir Cuerpo davant la premsa. En aquest segon mandat del president nord-americà, Donald Trump, que va arrencar al gener, els EUA han redoblat la pressió perquè els europeus incrementin la despesa militar més enllà del 2% del PIB pactat a l’OTAN, fins i tot fins al 5%.
Porta oberta a la negociació
Tot i que no correspon a Espanya (sinó a la Comissió Europea, amb qui es va coordinar el viatge institucional de Cuerpo a Washington) la negociació comercial amb els EUA, el ministre va dir que va sortir de la trobada amb la sensació que –després de la moratòria aranzelària de 90 dies decretada per les dues parts-, "hi ha una porta oberta a la negociació" entre la Comissió Europea i els EUA per negociar "una solució justa i equilibrada" que permeti aturar l’escalada d’aranzels.
Segons el criteri d’Europa –va afegir Cuerpo– "el punt de partida" ha de ser la situació prèvia a la imposició de l’actual aranzel general del 10% i dels que han començat a aplicar-se sobre automòbils i sobre acer i alumini. "Estem convençuts que liderant aquesta negociació per part europea el comissari Maros Sefcovic, podrem arribar a un acord que sigui equilibrat, just i beneficiós per a les dues parts", va expressar el titular d’Economia.
Notícies relacionadesLes dures crítiques expressades la setmana passada per Bessent contra el viatge de Sánchez a la Xina van planar, de forma inevitable, sobre la conversa. Bessent havia dit que un possible acostament al gegant asiàtic seria com "tallar-se el clatell" i Cuerpo li va expressar la determinació de la UE d’aprofundir en la seva relació amb la Xina i de fer-ho compatible amb una negociació aranzelària amb els EUA "justa i equilibrada".
The Wall Street Journal va informar que "els EUA planegen utilitzar la negociació aranzelària per aïllar la Xina" i que "el secretari del Tresor, Scott Bessent, vol que els socis comercials limitin la intervenció de la Xina en les seves economies a canvi de concessions recíproques".
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Avís de «perill» El Meteocat preveu una tarda de dissabte d’intenses pluges a Catalunya
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Col·legi Mare de Déu del Carme Acomiadat el director d’una escola de Terrassa en plena investigació per denúncies de radicalització ultracatòlica
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe