El nou tauler global

L’OMC preveu que el comerç mundial caigui un 1,5% si es reactiven els aranzels

L’organització projecta un creixement de l’activitat comercial del 5% a Europa i de l’1,6% a Àsia 

Als EUA, les exportacions caurien el 12,6%, i les importacions, el 9,6%

La Xina creix en el primer trimestre el 5,4%, dada que li permetria arribar a prop del 5% anual

L’OMC preveu que el comerç mundial caigui un 1,5% si es reactiven els aranzels
4
Es llegeix en minuts

Els analistes comencen a posar xifres a l’impacte de la guerra desencadenada pel president dels Estats Units, Donald Trump. L’Organització Mundial del Comerç (OMC) preveu que el volum d’activitat comercial de les mercaderies disminuirà el 0,2% al món aquest any, enfront del creixement del 2,7% que s’esperava abans que comencessin les tensions aranzelàries impulsades pel Govern nord-americà. Ara bé, aquesta estimació no inclou el possible impacte dels anomenats "aranzels recíprocs", que podrien augmentar significativament els impostos a les exportacions cap als EUA, i provocar una contracció global del comerç que podria arribar a un 1,5%.

En conferència de premsa, la directora general de l’OMC, Ngozi Okonjo-Iweala, va advertir que la incertesa derivada d’aquest conflicte pot actuar com un fre per al creixement econòmic global, i afectar especialment les economies més vulnerables. Per a Europa, l’OMC preveu un creixement comercial del 5% aquest any, una reducció de 0,8 punts respecte a l’estimació anterior. Per la seva banda, Sud-amèrica experimentarà una caiguda de l’1,1%, enfront del creixement del 2,7% projectat inicialment, fet que reflecteix la dependència d’alguns països de la regió de les exportacions cap als EUA.

Malgrat la guerra comercial, l’organització espera que hi hagi un augment modest de l’1,6% tant en les importacions com en les exportacions d’Àsia, cosa que continuarà contribuint positivament al comerç global. Okonjo-Iweala va destacar que aquest conflicte ha provocat un "desacoblament" en el comerç bilateral entre els Estats Units i la Xina, un fenomen inèdit en el comerç mundial. L’OMC estima que el comerç entre les dues potències caurà el 81%, i podria descendir fins i tot un 91% si Washington no exclou dels aranzels els telèfons intel·ligents.

La guerra comercial també està provocant que la Xina redirigeixi les seves exportacions cap a altres mercats, fet que resultarà en un augment del 4% de les seves exportacions, que el 2025 representaran el 9% del comerç global fora d’Amèrica del Nord. Segons la directora de l’OMC, quan els aranzels mutus assoleixen el 125%, l’impacte ja no es limita a aquests dos països, sinó que s’estén a tot el comerç global.

A Amèrica del Nord, les exportacions cauran el 12,6%, i les importacions, el 9,6%, aquest any a causa de l’ajust inicial d’aranzels per part dels EUA, sense considerar encara els "aranzels recíprocs", que serien molt més alts per a més de 60 països. No obstant, Mèxic i el Canadà no són entre els països que es veuran afectats per aquests aranzels, ja que no se’ls aplica el 10% d’augment general que els EUA han decidit mantenir per un termini de 90 dies. No obstant, els dos països continuen subjectes a un aranzel del 25% sobre les exportacions als EUA de productes no coberts pel T-MEC, així com a l’acer i alumini.

Amèrica del Nord, la més afectada

Okonjo-Iweala va remarcar que els aranzels no només afecten els que desitgen vendre en el mercat nord-americà, sinó també les exportacions dels EUA a causa de les represàlies comercials. Per això, Amèrica del Nord s’està veient més perjudicada que altres regions, com Àsia o Europa, fins i tot sense considerar els possibles "aranzels recíprocs".

L’OMC observa també que aquestes tensions aranzelàries poden repercutir en l’evolució del producte interior brut (PIB). En l’escenari previst pels analistes, el creixement del PIB global el 2025 serà del 2,2%, xifra que suposa una rebaixa de 0,6 punts percentuals respecte a la situació de partida. La directora general de l’OMC va avançar ahir, en una entrevista amb Financial Times, que, si es mira a un horitzó més llunyà, la caiguda del PIB global podria arribar al 7%.

A més, anticipa que el comerç de serveis, tot i que no està directament subjecte a aranzels, també es veurà afectat negativament, ja que es preveu que el seu volum mundial creixerà el 4% el 2025, un ritme inferior al previst. "Si bé els elevats aranzels es limiten als béns, s’espera que els seus efectes s’estenguin a tota l’economia, inclòs el comerç de serveis", adverteix l’organització, que assenyala que la pujada de tarifes afectarà directament el volum de mercaderies comercialitzades, fet que provocarà una reducció de la demanda de serveis de transport de mercaderies i logística en ports i aeroports, que representen la major part del transport total.

Fonaments "estables"

Per la seva banda, la Xina va pujar al ring en plena forma. La seva economia va créixer al 5,4% en el primer trimestre, el ritme més accelerat en un any i mig i diverses dècimes per sobre dels pronòstics, segons informa Adrián Foncillas. És l’últim període aliè als criminals aranzels nord-americans que acabaran mossegant la seva economia, ha previngut ja Pequín, però és preferible lluitar amb vigor que fer-ho moix.

Notícies relacionades

Aquest 5,4% permetria, en un context raonable, avançar que la Xina assolirà el creixement anual "al voltant del 5%" que va fixar el seu Govern en la recent Assemblea Nacional Popular. Qualsevol previsió és quimèrica amb aranzels creuats per sobre del 100% i altres plantofades. Seran fatals, això segur, però falta mesurar el mal. Sheing Laiyun, alt funcionari de l’Oficina Nacional d’Estadístiques, va assumir ahir que aquest ecosistema "exercirà certes pressions al comerç internacional i l’economia" del país. Però també va descartar el naufragi: "Els fonaments econòmics són estables, resistents i amb gran potencial, així que tenim coratge, capacitat i confiança per lidiar amb els reptes externs i assolir els objectius de desenvolupament establerts".

L’any passat, la Xina va complir el seu objectiu per l’esprint a finals d’any de les exportacions. Aquest motor es presumeix ara gripat després de les seves últimes raneres. Són aquestes, de fet, les que expliquen la frescor del primer trimestre: la fàbrica global va apressar els seus enviaments als Estats Units abans que entressin en vigor els gravàmens.