apuja el teló

El teatre Real fa «història» al trencar el seu «silenci» de 90 dies amb 'La Traviata'

Amb els solistes «empresonats» en quadrícules, el cor estàtic i els músics separats a la fossa per plafons, el coliseu ha reobert per a la meitat del seu aforament

Els 896 espectadors comparteixen el rar privilegi de ser els primers que assisteixen al món a una òpera semiescenificada després de la crisi sanitària de Covid-19

zentauroepp53958024 teatro real200702085711

zentauroepp53958024 teatro real200702085711 / Javier del Real

3
Es llegeix en minuts
Concha Barrigós /Efe

Amb els solistes «empresonats» en quadrícules, el cor estàtic i els músics separats a la fossa per plafons, el Real ha reobert aquesta nit per a la meitat del seu aforament, 869 espectadors, que han aplaudit el doble: ‘La Traviata’ i el rar privilegi de ser els primers que assisteixen al món a una òpera semiescenificada.

L’ovació del públic, dret al final, ha durat gairebé deu minuts, que no han continuat perquè el regidor ha decidit abaixar el teló per permetre que comencés el desallotjament de la sala, que s’ha fet per files i portes, de la mateixa forma que s’havia procedit a fer-la durant el descans.

 El famós brindis, les escenes d’amor, sofriment i mort de l’obra de Verdi s’han succeït en un escenari «delimitat i sectoritzat» en quadrícules de 2x2 metres per garantir la distància entre els artistes, una separació que ha procurat el teatre també per als espectadors, que també ha pres la temperatura amb càmeres tèrmiques a l’entrada del coliseu.

A dins els esperaven alfombretes desinfectants, 180 punts de subministrament de gel desinfectant, mascaretes, nous lavabos..., un desplegament en què el teatre ha invertit 340.000 euros.

Les vicepresidentes Carmen Calvo i Nadia Calviño, el ministre José Luis Escrivá, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso, i l’alcalde de la capital, José Luis Martínez-Almeida, han sigut alguns dels convidats a una nit «històrica» perquè mai, des de la seva reobertura el 1997, s’havia interromput la temporada.

La tornada a l’activitat, segons ha explicat el periodista Iñaki Gabilondo en una intervenció en directe per la megafonia del teatre, «marca una fita en la història» del teatre.

Isabel Díaz Ayuso i Martínez-Almeida (al centre) al costat d’altres personalitats en la repressió del teatre Real. / EFE

«Han sigut 90 dies de silenci, amb la vida suspesa. Aquest és una trobada artística i l’expressió de la voluntat del Real de reconquistar la normalitat en el desafiament de la recuperació d’Espanya», ha dit Gabilondo, que ha convidat l’auditori a guardar un minut de silenci «per tots els que ja no hi són».

De ‘La Traviata’ s’han programat, amb quatre elencs diferents, 27 funcions –vuit més de les previstes inicialment– fins al 29 de juliol amb l’objectiu de satisfer la demanda dels abonats i poder treure, com faran avui, 7.000 entrades a la venda per a aquesta òpera «idònia» en aquests moments, ja que parla de la malaltia, segons el director general del coliseu, Ignacio García-Belenguer.

Els 51 cantants del cor han interpretat l’òpera sobre tarimes, amb una distància de seguretat de 2 metres entre els seus membres, en una àrea de 260 metres quadrats, els solistes en 100 metres quadrats, i l’orquestra en 60 metres quadrats.

A la fossa, amb la seva màxima dimensió de 140 metres quadrats, 56 músics han tocat amb mascareta, faristol individual i 1,5 metres de distància entre ells, amb els instrumentistes de vent amb plafons de metacrilat col·locats davant dels seus instruments.

La passió i entrega dels artistes en la seva expressió corporal ha pal·liat la «raresa» que no hagin caigut, com marca el llibret, els uns als braços dels altres i ha arribat a semblar que la Violetta i l’Alfredo (Michael Fabiano) estaven molt junts malgrat la distància.

Notícies relacionades

Leo Castaldi, ajudant de Willy Decker en la producció de ‘La Traviata’ que estava inicialment prevista, ha aconseguit amb la seva idea de les quadrícules representar «petites illes» des de les quals els cantants han transmès «l’emoció brutal» dels seus papers.

L’estrena, per a la qual l’equip ha tingut a penes 10 dies d’assaig, proves de vestuari i caracterització, ha acabat amb una gran ovació per al repartiment, especialment per a Marina Rebeka, Artur Rucinski i el director principal convidat del Real, Nicola Luistotti, que serà l’encarregat d’obrir la temporada 2020-21 amb ‘Un ballo in maschera’.