Reduir la contaminació de Barcelona és una qüestió de salut
Les iniciatives per disminuir la circulació de vehicles motoritzats tenen per objectiu reduir la contaminació de Barcelona i l'àrea metropolitana
Cada any moren 3.500 persones a causa de la contaminació

contaminacin-barcelona
Barcelona supera repetidament els límits de contaminació establerts tant per la Unió Europea com per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) i bona part dels contaminants que respirem els barcelonins provenen dels vehicles motoritzats.
Per aquesta raó es porten a terme iniciatives com el Dia sense Cotxes, per conscienciar que només amb un nou model de mobilitat es pot reduir la contaminació, que provoca 3.500 morts prematures cada any en l'àrea metropolitana de Barcelona.
L'òxid de nitrogen, l'ozó i les partícules en suspensió són elements contaminants que respirem els barcelonins i provoquen malalties respiratòries, al·lèrgies i són factors de risc per a les malalties cardíaques.
La majoria d'aquests contaminants els genera el trànsit rodat, i en el cas de l'òxid de nitrogen provenen, en un 70%, dels motors dièsel.
Barcelona té 9.285 cotxes per quilòmetre quadrat, mentre que a Londres només n'hi ha 1.654; a més, l'orografia de la ciutat —envoltada per la serra de Collserola, Montjuïc i el Besòs— dificulta la dispersió de tota aquesta contaminació.
Així doncs, limitar la presència de cotxes a la ciutat és una mesura necessària per aconseguir una ciutat més neta i més sana; de fet, un dels objectius és reduir la presència del vehicle privat a l'àrea metropolitana en un 21% respecte als valors del 2013, ja que és la principal causa de contaminació.
“L'aire net és un dret. L'aire net és un benefici molt important per a la salut i, per tant, hauríem de treballar des de molts punts de vista per aconseguir aquesta qualitat de l'aire”, afirma el doctor Joan Escarrabill, del Programa d'Atenció a la Cronicitat de l'Hospital Clínic.
Per aconseguir-ho, les limitacions del trànsit rodat han d'anar acompanyades d'altres mesures com la reordenació de la via pública i donar prioritat als vianants i vehicles no motoritzats, fomentar els mitjans de transport menys contaminants, promocionar l'ús de les bicicletes i el transport públic o establir un pla d'actuació en cas d'episodis de contaminació.
L'EXPERIÈNCIA D'ALTRES CIUTATS
A Europa, més de 200 ciutats han delimitat zones d'emissions baixes on es restringeix l'accés dels vehicles més contaminants.
És aquest el cas de Lisboa, Berlín i Estocolm, on han apreciat un descens del 22% en la concentració d'òxid de nitrogen provinent dels vehicles dièsel en aquestes zones.
A Londres, en canvi, han optat per cobrar un peatge als vehicles que volen circular pel centre de la ciutat, cosa que ha suposat una reducció del 12% de la contaminació.
Notícies relacionadesHi ha altres experiències, com la d'Atenes, on s'alterna la circulació de vehicles amb número de matrícula parella o senar, o Brussel·les, on només es pot circular a un màxim de 50 quilòmetres per hora durant episodis de contaminació.
D'una manera o una altra, les ciutats més poblades de tot el món estan treballant per reduir la contaminació per una raó: és una qüestió de salut.
- Sancionada una treballadora per fingir que era muda i cobrar durant 16 anys una pensió
- Professors de ciències amenacen amb no corregir els exàmens de la Selectivitat si Educació no rectifica la fusió de matèries
- Guillermo Mattioli, degà del Col·legi Oficial de Psicològia de Catalunya: "El missatge de Marian Rojas Estapé és fals i cruel"
- ACTUALITAT BLAUGRANA Laporta i el seu soci moldau activen "una mina d’or"
- El cas Koldo Transports certifica 13 viatges oficials d’Ábalos amb Jésica Rodríguez
- Novetat Cercle blau a Whatsapp de Meta AI: com treure'l del telèfon
- Criança El pediatre Carlos González, molest amb l'obsessió de molts pares: "Què més fa..."
- Ciclisme Pogacar, a l’Infern del Nord
- EUROLLIGA DE BÀSQUET El Barça sobreviu i es creuarà amb el Mònaco en el ‘play-off’
- Despit, un nou gènere de la premsa del cor