EL 2020, ZONA DE BAIXES EMISSIONS PERMANENT

La limitació del trànsit a Barcelona millorarà la salut de la ciutadania

L'entrada en vigor permanent de la ZBE suposarà una reducció del 15% de les emissions de NO2

191112 e zbe 1503

191112 e zbe 1503 / ISAAC PLANELLA

4
Es llegeix en minuts
M.R.P.

¿Sabies que un turisme de gasolina de més de 20 anys emet 58 vegades més diòxid de nitrogen (NO2) que un de nou? ¿I que retirar de la circulació un vehicle dièsel de més de 20 anys equivaldria a treure del trànsit 35 moderns equivalents?

La Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona permanent (ZBE) serà una realitat a partir de 2020. La mesura lluita contra la contaminació de l’aire a través de la reducció de trànsit en una àrea protegida, amb l’objectiu de millorar la salut de les persones. ¿Com?

A partir de l’1 de gener de l’any que ve, tindran prohibit circular per la ZBE els vehicles que no disposin del distintiu ambiental de la Direcció General de Trànsit (DGT) –el 20% de la flota de Barcelona, segons calcula l’Ajuntament– durant tots els dies feiners, de 07.00h a 20.00h. A la nit, caps de setmana i dies festius la circulació no estarà restringida.

Per afavorir la seva adaptació, l’Ajuntament de Barcelona ha previst una sèrie de mesures com una moratòria d’1 any per al sector del transport, exempcions per a vehicles de mobilitat reduïda, d’emergències i de serveis essencials (mèdic i funerari) i autoritzacions especials de 24h –limitades a 10 dies a l’any– per als vehicles sense distintiu ambiental de la DGT que necessitin circular de manera puntual.

El trànsit i el NO2

Barcelona supera els nivells de contaminació marcats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) de manera diària i continuada, i culpa d’això ho té el seu trànsit.

És la ciutat europea amb més densitat de vehicles –el doble que Madrid i el triple que Londres– i el trànsit ocupa un espai desproporcionat: un 20% dels desplaçaments dins de Barcelona es fan amb vehicle privat a motor. Aquests, en canvi, ocupen més de la meitat de l’espai públic. Això comporta un impacte ambiental excessiu.

El 60% del diòxid de nitrogen (NO2) té origen en el trànsit que, a més, emet fins al 80% de les partícules ultrafines (PM2.5) que respirem –amb unes dimensions similars a la d’un virus–. Aquestes són capaces de creuar la barrera hematoencefálica i arribar al cervell, així com travessar la placenta i arribar al fetus. Del que es conclou que reduir el trànsit i les emissions que genera és, sens dubte, una qüestió de salut.

La salut de tots

La contaminació és un problema greu de salut que afecta a tot el món i durant tota la vida. 351 persones han mort el 2018 a Barcelona per causes atribuïdes a la contaminació, que agreuja algunes malalties i també les provoca. Actualment, es calcula que ocasiona un terç dels nous casos d’asma infantil, un 10% dels càncers de pulmó i un 30% dels ictus. 

Des del 2010, 3.749 persones han mort prematurament a Barcelona a causa dels nivells de contaminació –especialment agressiva amb els més vulnerables com són la infància, les persones amb problemes de salut, la gent gran i les dones embarassades. Així mateix, l’OMS estima que el 2016, tant a les ciutats com a les zones rurals, aquesta mateixa va ser la causa de 4,2 milions de morts prematures a tot el món. 

El cert és que abans de néixer ja estem exposats a la contaminació, que també pot produir naixements prematurs, retard en el creixement fetal i baix pes al néixer. En els nens i les nenes pot afectar la capacitat d’atenció i la memòria, el creixement pulmonar i del cervell, l’augment de risc de sobrepès i obesitat, i fins i tot pot causar problemes de conducta.

El resultat de la ZBE

Es preveu que a partir de l’entrada en vigor permanent de la ZBE l’1 de gener del 2020, 50.000 vehicles sense el distintiu ambiental de la DGT deixaran de circular per la zona restrictiva. Això suposarà una reducció del 15% de les emissions de NO2 i un 6% de les de CO2. De la mateixa manera es calcula que, en 4 anys, la mesura haurà afectat 125.000 vehicles i que, en 15 anys, s’hauran reduït en un 30% les emissions contaminants.

Mobilitat responsable

El transport públic és la manera més eficient i sostenible de moure’s per la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona. L’àrea metropolitana conforma una gran xarxa interconnectada, amb 36 municipis dins de la zona tarifària 1 i diversos aparcaments d’enllaç amb el transport públic. 

Notícies relacionades

A Barcelona el 99% de la població té una parada de bus a menys de 250 metres i línies d’alta capacitat amb la Nova Xarxa de Bus, finalitzada fa just un any, que durant el 2020 rebrà nova flota encara més neta. Algunes freqüències al metro s’acosten als 2:30 minuts i s’ha començat a reforçar el servei amb nous trens en les línies amb més demanda. A més, hi ha més de 200 quilòmetres de carril bici i gairebé 700 de vies pedalables.

Aquest any, l’Ajuntament de Barcelona ha apostat per renovar el servei municipal de bicicletes compartides. Conegut com a Bicing, compta amb 424 estacions mixtes –aviat en seran 519– i 7.000 bicicletes disponibles -6.000 mecàniques i 1.000 d’elèctriques.

«La contaminació afecta al desenvolupament dels nens»

<span style="color: rgb(0, 0, 0); font-family: PTSerif-Regular; font-size: 16px; background-color: rgb(244, 245, 246);">Les línies de recerca principals de l’investigador<strong> Jordi Sunyer</strong> són les exposicions ambientals en el neurodesenvolupament i en les malalties cardiorespiratòries en prenatals i nens.</span>