Modernització urbana

La Rambla i la ronda de Dalt encaren una nova etapa d’obres de transformació

L’emblemàtic carrer de la ciutat es renova per convertir-se en un espai urbà del segle XXI, més cívic, més verd, més funcional, més connectat amb el mar i a disposició de la ciutadania

Recreació digital de la futura disposició de la Rambla de Barcelona.

Recreació digital de la futura disposició de la Rambla de Barcelona. / Ajuntament de Barcelona

7
Es llegeix en minuts
Judith Navarro

Des del seu naixement a principis del segle XVIII, La Rambla de Barcelona ha viscut diversos canvis per ajustar-se als diferents projectes urbanístics. Ara, la seva recuperació com a eix de la ciutat a disposició dels veïns és un requisit que l’Ajuntament de Barcelona defineix com a «prioritari» en aquest mandat.

"La Rambla es renova per convertir-se en un espai urbà del segle XXI, més cívic, més verd, més funcional i més connectat amb el mar. L’objectiu és acostar-la als ciutadans i afavorir el passeig mitjançant un projecte de reforma que dona més espai a les persones, millora el trànsit i dinamitza el ric teixit econòmic, social i cultural d’aquest passeig històric", explica Maria Buhigas, arquitecta en cap de l’Ajuntament de Barcelona. Així mateix, la nova ordenació millorarà l’accessibilitat i la connectivitat entre els barris del Raval i el Gòtic.

El trànsit es reduirà i es crearà més espai per als vianants

Les obres ja estan en marxa. El 2022 es va iniciar la reurbanització del tram entre el monument de Colom i el Portal de Santa Madrona, que conclourà aquest mateix estiu de 2024. Els treballs restants s’executaran de forma simultània des del carrer del Portal de Santa Madrona fins a la Plaça Catalunya. Amb aquesta maniobra es redueix a la meitat el termini de durada previst per a les obres, si es compara amb el temps que hauria estat necessari si s’hagués dut a terme per trams. S’estipula que la remodelació acabarà el 2027.

Vianants passegen per la Rambla de Barcelona. /

Ajuntament de Barcelona

 Les obres acabaran el 2027, la meitat del termini previst inicialment

Intervenció global

Les obres s’executaran en diverses etapes i diferents zones acotades d’uns 50 metres de longitud, amb la possibilitat d’actuar en més d’un espai alhora. Tot per garantir la distribució urbana de les mercaderies i els itineraris per als vehicles d’emergències, de manera que puguin arribar a tots els punts del carrer en cas de ser necessari.

La primera fase, que ha començat aquest mes de juny, inclou actuacions sobre la calçada i la vorera del costat del Besòs (la que dona al Gòtic) i tindrà una durada aproximada de deu mesos. La segona, es concentra en el costat oposat, a la calçada i la vorera del costat del Llobregat (el que dona al Raval). També durarà deu mesos i permetrà el pas pel tram ja renovat en la fase anterior. I durant la tercera i última fase del projecte es treballarà en el tronc central, en un període d’aproximadament dotze mesos i amb els laterals ja acabats. Durant tot aquest temps, La Rambla, circulació de la qual ja estava restringida al transport públic i els veïns, transitarà en un únic sentit, de pujada des de Colom fins a la plaça de Catalunya, en direcció muntanya. La baixada s’efectuarà per la Via Laietana.

L’Ajuntament de Barcelona garanteix l’accés a les vivendes i els comerços de La Rambla, així com la completa funcionalitat de la parada de metro Liceu, que no es veurà afectada per les obres. Sí que ho faran les línies d’autobús que actualment circulen per la zona, les incidències de les quals es notificaran degudament.

El projecte de reforma de La Rambla és una millora urbana important i comporta una obra molt significativa en un espai molt emblemàtic de la ciutat. L’Ajuntament de Barcelona ha creat l’Espai Rambla, situat en el Palau de la Virreina (La Rambla 99) amb l’objectiu de donar a conèixer el projecte de transformació de la Rambla, així com informar i resoldre les consultes i dubtes que puguin sorgir tant de la ciutadania com de les entitats i comerciants de la zona.

La Rambla comptarà amb tres noves places per a activitats culturals

Maria Buhigas

Arquitecta en cap de l’Ajuntament

Es garanteix un ample mínim de tres metres a les noves voreres

Maria Buhigas

Arquitecta en cap de l’Ajuntament

Recreació del nou paviment davant del Palau de la Virreina. /

Ajuntament de Barcelona

Pensada per al passeig

Les millores estan orientades a l’optimització de l’espai per als vianants. "Es garanteix un ample mínim de tres metres a totes les voreres, excepte a l’alçada de l’Església de Betlem, on això no serà possible al tractar-se del punt més estret, però que sí que doblarà la seva mida actual. El Pla Especial d’Ordre de la Rambla regularà també la distribució d’elements a l’espai públic, actualment ocupat per monuments, mobiliari, suports telefònics, fanals, quioscos, terrasses... per impedir que dificultin el flux de vianants", assegura Buhigas. A això s’afegeix la reducció de la calçada a un únic carril de circulació, nou mobiliari urbà, la millora de les condicions de l’arbreda i canvis en l’enllumenat i el paviment, que "es renovarà íntegrament amb pedra natural, amb l’objectiu de construir una tercera façana que estableixi un diàleg arquitectònic amb els elements que formen La Rambla", diu l’arquitecta. A més, en l’àmbit Betlem – Palau Moja, Pla de la Boqueria i Pla del Teatre, es crearan per al veïnat tres espais d’esbarjo que "funcionaran com grans places amb zones per a activitats culturals i trobades socials", afegeix.


Espais urbans sobre la ronda de Dalt

Es cobrirà el tram entre l’Institut Vall d’Hebron i l’avinguda Vallcarca per crear 350 metres de superfície

Zona d'estada amb vegetació al Mercat de la Vall d'Hebron. /

Ajuntament de Barcelona

El proper 25 de juny comencen les obres per cobrir el tram de la ronda de Dalt entre l’Institut Vall d’Hebron i l’avinguda de Vallcarca. Generarà 350 metres d’espai nou per a la ciutadania, que s’afegiran als gairebé 200 metres que ja s’han guanyat a la zona del Mercat de la Vall d’Hebron, on s’ha habilitat una nova zona d’estada amb vegetació i una gran pèrgola que proporciona ombra i confort.

Ja s’han executat les primeres fases del nou projecte i, a finals de mes, s’iniciaran les obres de l’estructura amb la col·locació d’un mur central de formigó en forma de ‘T’ que sustentarà les lloses de la futura superfície. "Es mantindran dues calçades laterals amb un carril de circulació, un carril bus i un carril bici, mentre que la part central de la cobertura es destinarà, previsiblement, al passeig i la creació de zones d’estada, equipada amb arbreda, nova il·luminació i renovació de paviments. La nova infraestructura també té un important valor per a la connexió transversal entre els barris de muntanya a un costat de la via i el continu de la ciutat. No es tracta només de cobrir una carretera, sinó de cosir els dos costats per facilitar una major integració.", explica Maria Buhigas, arquitecta en cap de l’Ajuntament.

La ronda serà una zona amb menys trànsit, menys soroll i una millor qualitat ambiental

Vista aèria de la ronda de Dalt. /

Ajuntament de Barcelona

Els treballs de construcció es prolongaran fins al 5 de setembre, aprofitant la disminució del trànsit a la zona durant l’estiu, ja que serà necessari tancar un carril de circulació en cada sentit de la ronda.

El districte de la salut

El tram cobert serà considerat un túnel. Per aquest motiu, s’hauran d’habilitar sis sortides d’emergència, sistemes de ventilació i senyalització nova. Aquestes adaptacions començaran a partir de l’estiu de 2025 i finalitzaran el maig de 2027. A partir de llavors, es començarà amb la urbanització de la superfície, procés que durarà aproximadament un any.

Notícies relacionades

Aquests són només els primers passos de la gran transformació que experimentaran els barris propers a la ronda, que es convertiran en espais amb menys trànsit, menys soroll i una millor qualitat ambiental. Una clara aposta de l’Ajuntament de Barcelona per guanyar en salut i qualitat de vida per al veïnat. De fet, el districte d’Horta-Guinardó acollirà nous equipaments vinculats als grans hospitals de referència, com el nou edifici de consultes externes de l’Hospital de la Vall d’Hebron o la futura seu de l’Agència de Salut Pública.

A més, l’Ajuntament de Barcelona ha constituït el Pacte per la ronda de Dalt, un espai on debatre i pactar la urbanització de la superfície del tram que ara es cobreix i com continuar amb la pacificació de la ronda de Dalt en futures fases en sentit Trinitat.