Mobilitat

Barcelona regula l’ús del patinet i prioritza el vianant

La modificació de l’ordenança de mobilitat urbana introdueix novetats per a l’ús de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), bicicletes i motocicletes, amb sancions de fins a 500 euros en cas d’incompliment

La modificació de lOrdenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) alinearà la normativa local amb els canvis de la Llei de Trànsit

La modificació de lOrdenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) alinearà la normativa local amb els canvis de la Llei de Trànsit / Ajuntament de Barcelona

4
Es llegeix en minuts
Claudia Pizcueta

Aquest mes de febrer ha entrat en vigor la modificació de l’Ordenança de circulació, vianants i vehicles (OCVV) que alinea la normativa local als canvis de la Llei de Trànsit. Mentre la DGT ultima el nou reglament, l’Ajuntament ha optat per aplicar aquests canvis en l’ordenança municipal per millorar la seguretat viària de la ciutat.

"Els principals canvis afecten tres col·lectius: usuaris de Vehicles de Mobilitat Personal (VMP), ciclistes i motoristes", explica Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat de l’Ajuntament. La nova normativa busca regular l’ús dels VMP i garantir que les voreres continuïn sent un espai exclusiu per als vianants.

Normes més clares

Un dels principals objectius de l’ordenança és la regulació més clara dels patinets elèctrics i altres VMP. La normativa els defineix com a vehicles unipersonals, cosa que implica que hi podrà circular només una persona. A més a més, estableix elements de seguretat obligatoris, com el casc i llums davanters i posteriors. El seu incompliment se sancionarà amb 100 euros.

La normativa ja prohibia l’ús de patinets elèctrics a menors de 16 anys i limitava la seva circulació a carrils bici i carrers amb un màxim de 30 km/h. Amb la nova modificació, també es prohibeix el seu ús en via de fins a 50 km/h i s’estableix una velocitat màxima de 25 km/h. A més, als carrils bici sobre la vorera, la velocitat màxima es redueix a 10 km/h.

Voreres per als vianants

Un dels principals objectius de l’Ajuntament de Barcelona al modificar l’ordenança és protegir les voreres per a l’ús exclusiu dels vianants. Per aquesta raó, se sancionarà amb 500 euros la circulació de bicicletes, patinets elèctrics i altres VMP per les elles.

Aquesta mesura no s’aplicarà als menors de 12 anys i els adults que els acompanyin, que podran circular amb bicicleta per les voreres. A més, en carrers sense carril bici, aquesta excepció s’amplia fins als 14 anys i als adults que transportin menors d’edat, "sempre que s’utilitzin dispositius homologats com sistemes de remolc o cadiretes", apunta Gomila.

En qualsevol cas, la nova ordenança estableix l’obligació que els usuaris de bicicletes, patinets elèctrics i VMP baixin del vehicle en situacions d’aglomeració de vianants. Altrament, se sancionarà amb 100 euros. Queda també prohibit lligar aquests vehicles a arbres, semàfors, bancs, contenidors o qualsevol altre mobiliari urbà.

Càrrega i descàrrega

Notícies relacionades

La modificació de la normativa regula també l’ús de l’espai públic per a bicicletes i patinets elèctrics de repartiment, permetent-los utilitzar zones de càrrega i descàrrega com ho fa qualsevol vehicle a motor i aturar-se en espais de la vorera on es permet l’estacionament de motos si no hi ha espai habilitat. A més a més, prohibeix la càrrega i descarrega en carrils bici.

Agents als carrers

"Des del gener comptem amb equips d’informadors al carrer, en zones d’alta afluència de ciclistes i usuaris de VMP", explica Adrià Gomila. Deu parelles d’informadors, una per districte, recorren els carrers i establiments especialitzats per difondre les novetats de la normativa de mobilitat. L’incompliment de les noves regles pot comportar sancions que oscil·len entre els 50 i els 500 euros, segons la infracció. "Busquem garantir que les voreres siguin exclusivament per als vianants, millorar la seguretat dels usuaris de VMP i bicicletes i fomentar una millor convivència a l’espai urbà", acaba Gomila.

Es prohibeix l'estacionament de motos a les zones d'accés a escoles i hospital

Noves normes per a motoristes: on i com aparcar

 Les motocicletes i ciclomotors s’han d’estacionar sempre a la calçada. No obstant, la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles ha apuntat alguns canvis. "La principal novetat és la prohibició de l’estacionament de motos en zones d’accés a centres escolars i hospitals", explica Adrià Gomila, director de Serveis de Mobilitat del Ajuntament. La seva infracció es penarà amb 100 euros. Aquesta mesura busca millorar la convivència i prioritzar els vianants a l’entrada, sortida i permanència en aquestes zones sensibles.

"La normativa vigent continua exigint deixar una franja de pas de 3 metres per als vianants i evitar obstruir l’accés a contenidors, aparcaments de bicicletes o zones per a persones amb mobilitat reduïda", afegeix Gomila. En cas d’incompliment, la sanció podrà arribar als 100 euros.

Si no és possible aparcar a la calçada i no hi ha senyalització que ho prohibeixi, les motos poden estacionar a la vorera sempre que tingui almenys 3 metres d’amplada. En voreres d’entre 3 i 6 metres, l’estacionament ha de ser en paral·lel, sense obstaculitzar la sortida d’aparcaments, papereres o contenidors. A més, s’ha de respectar una distància mínima de 2 metres dels passos de vianants i parades d’autobús, garantint sempre un espai lliure de 3 metres per als vianants. En voreres de més de 6 metres d’amplada, els motoristes podran aparcar en semibateria.

La normativa també reforça les mesures de seguretat viària. És obligatori adaptar la velocitat a la via. Més de la meitat dels carrers de Barcelona tenen un límit de 30 km/h. Al girar o canviar de carril, s’han de senyalitzar sempre les maniobres i evitar fer ziga-zagues entre els vehicles. També és imprescindible portar casc homologat, així com altres proteccions addicionals i està prohibit l’ús del mòbil o qualsevol altre dispositiu electrònic mentre es condueix, a fi d’evitar distraccions.